وزیر نفت ایران : ترکیه خواهان افزایش واردات گاز از ایران است

به گزارش روز شنبه ایرنا، وی که به همراه ˈمحمدرضا رحیمیˈ معاون اول رییس جمهوری ایران به ترکیه سفر کرده بود، در پاسخ به سووال ایرنا که ترکیه براساس قرارداد موجود با ایران حق واردات گاز تا سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال را دارد و چه مقدار گاز بیشتری قصد دارد از ایران خریداری کند، گفت: آنکارا خواهان واردات گاز از ایران به میزان حدود پنج میلیون متر مکعب در روز است.

وی افزود: با این احتساب، پیش بینی می شود در دوره آینده واردات گاز ترکیه از ایران از روزانه ۲۶ میلیون مترمکعب به ۳۱ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

وی در خصوص درخواست ترکیه از ایران برای کاهش نرخ گاز خریداری شده نیز گفت: در این باره نیز بحث هایی صورت گرفت، ولی هنوز توافقی حاصل نشده است.

قاسمی در ادامه با اشاره به ملاقاتهای خود با همتای ترکیه ای و هیاتهای دو کشور ، اضافه کرد: روابط تهران و آنکارا با توجه به همسایگی و علایق تاریخی ، فرهنگی و دینی روابط گسترده ای است و اکنون هم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت این روابط است.

او با تاکید بر اینکه موضوع انرژی یکی از مباحث مهم همکاری بین دوکشور است ، افزود: ترکیه یکی از کشورهای مهم مصرف کننده انرژی است و ایران نیز یکی از تامین کنندگان بزرگ انرژی این کشور می باشد.

قاسمی تاکید کرد: بخشی از نفت و گازی ترکیه توسط ایران تامین می شود. لذا مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است .

وزیر نفت ایران گفت: در این مذاکرات درخواست ترکیه در باره ترانزیت گاز از ایران نیز مطرح شد . تیم های کارشناسی پیگیر این مساله هستند و به زودی قراردادی در این زمینه منعقد خواهد شد.

وی افزود: ترانزیت گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه از موضوعات مهمی است که مدتها بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و این یک گام بزرگ برای صادرات گاز ایران است.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۶۵۱

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.