وزیر نفت فروش خوراک به پتروشیمی اصفهان را متوقف کرد

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با دستور وزیر نفت فروش خوراک به پتروشیمی اصفهان قطع شده است، گفت: تا زمانی که پتروشیمی اصفهان بدهی‌های خود را پرداخت نکند، خوراک به این واحد عرضه نخواهد شد.

علیرضا ضیغمی امروز در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره دلایل توقف عرضه خوراک ” پلاتفرمیت” توسط پالایشگاه نفت اصفهان به پتروشیمی، گفت: در حال حاضر سهام پالایشگاه نفت و پتروشیمی اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه با این وجود نشست هایی با حضور وزیر نفت، مسئولان پالایشگاه و پتروشیمی برای حل موضوع اختلاف برگزار شد، تصریح کرد: در این جلسات از پتروشیمی اصفهان درخواست شد که در کوتاه ترین زمان نسبت به تسویه حساب بدهی های خود با پالایشگاه اقدام کند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه برخلاف صورت جلسه پتروشیمی اصفهان اقدامی برای تسویه بدهی‌های خرید خوراک با پالایشگاه اصفهان نکرد، اظهار داشت: حتی این واحد پتروشیمی حاضر به امضای قرارداد جدید خرید خوراک از پالایشگاه نفت اصفهان هم نشده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه با دستور وزیر نفت فروش خوراک به پتروشیمی اصفهان قطع شده است، بیان کرد: مطابق با صورتجلسه تا زمانی که پتروشیمی اصفهان بدهی‌های خود را پرداخت نکند خوراک به این واحد عرضه نخواهد شد.

بدهکاران کمر پالایشگاه اصفهان را خم کرده‌اند

جلیل سالاری رئیس هیات مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان هم امروز در گفتگو با مهر با رد ادعای پتروشیمی اصفهان مبنی بر افزایش غیرقانونی فروش خوراک، گفت: پتروشیمی اصفهان اصلا قراردادی با پالایشگاه نفت اصفهان برای خرید خوراک امضا نکرده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه پالایشگاه نفت اصفهان هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی برای تامین هزینه‌ها باید درآمد داشته باشد، اظهار داشت: با این وجود پتروشیمی اصفهان نسبت به پرداخت بدهی‌های خود تاکنون اقدامی نکرده است.

وی با اعلام اینکه با وجود عدم امضای قرارداد و افزایش حجم بدهی‌ها اما پالایشگاه اصفهان تا خرداد ماه امسال نسبت به عرضه خوراک به پتروشیمی اقدام کرده است، تاکید کرد: این اقدام در راستای حمایت از صنایع همجوار انجام شده است.

سالاری با بیان اینکه پتروشیمی اصفهان در سالهای اخیر تا مرز ۸۰ درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کرده است، تصریح کرد: با این وجود تاکنون اقدامی برای پرداخت بدهی‌ها انجام نداده و این در حالی است که پالایشگاه اصفهان برای تامین هزینه‌های تولید همچون حقوق کارکنان، تامین اقلام یدکی و تجهیزات و خرید مواد اکتان‌افزا نیاز به منابع مالی دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت فروش خوراک به پتروشیمی اصفهان به هیچ وجه صحت ندارد، اظهارداشت: پتروشیمی اصفهان مطابق با یک فرمول مشخص و معین که مربوط به سال ۱۳۸۵ شده اقدام به خرید خوراک از پتروشیمی اصفهان کرده است.

فروش گران ترین قیمت خوراک در اصفهان

محمدابراهیم یاوری مدیرعامل پتروشیمی اصفهان هم امروز در واکنش به اظهارات مدیران نفتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه اختلاف طلب و بدهی پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان به ۴٫۵ سال قبل باز می گردد، گفت: بر اساس توافقی که از سالهای قبل برقرار بود، پتروشیمی اصفهان ۷۰ درصدی خوراک دریافتی پالایشگاه را در قالب محموله های “رافینیت” بازگشت می داد.

وی با تاکید بر اینکه با حذف یارانه رافینیت پالایشگاه اصفهان از دریافت این محصول پتروشیمی خود داری کرد، بیان کرد: عدم دریافت رافینیت تولید یپتروشیمی توسط پالایشگاه منجر به افزایش تصاعدی حجم بدهی های این مجتمع پتروشیمیایی شد.

یاوری حجم بدهی‌ها به پالایشگاه اصفهان را تا خردادماه سالجاری حدود ۱۷۹ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با عدم دریافت رافینیت توسط پالایشگاه اصفهان، این محصول در مخازن پتروشیمی ذخیره سازی و حتی به دلیل پر شدن مخازن از رافینیت صادرات هم با مشکلات متعددی روبرو شد.

وی با اعلام اینکه اخیرا با انجام بازاریابی‌هایی، رافینیت تولیدی پتروشیمی اصفهان به برخی از کشورهای همجوار صادر شده است، تبیین کرد: با این وجود با توافق دو طرف قرار شد خوراک پتروشیمی به میزان ۹۷۰۰ هزار بشکه توسط پالایشاه تامین شود اما به جز چند عفته پالایشگاه به تعهدات خود پایبند نبود.

مدیرعامل پتروشیمی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با حضور وزیر و سه معاون اصلی وی برای حل این اختلاف، بیان کرد: اما برگزاری این جلسات نه تنها جواب نداد بلکه پالایشگاه اصفهان قیمت خوراک را از فوب منهای ۳۵ درصد به “فوب به اضافه ۲۳۰ دلار” در هر تن افزایش داد.

یاوری از فرمول خرید خوراک با قیمت فوب به اضافه ۲۳۰ دلار در هر تن به عنوان گران ترین قیمت خوراک در صنایع پتروشیمی جهان یاد کرد و درباره هزینه اضافی ۲۳۰ دلاری توضیح داد: با دستور شرکت ملی پالایش و پخش نفتی باید پتروشیمی دولتی برزویه بنزین خام تولید کند که هزینه تولید این محصول و عدم النفع صادرات پتروشیمی مجتمع برزویه با افزایش قیمت خوراک از پتروشیمی و پالایشگاه های خصوصی نفت اخذ می شود.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون مجموعه وزارت نفت با هیچ یک از پیشنهادهای پتروشیمی اصفهان موافقت نکرده است، خاطرنشان کرد: این عدم تصمیم گیری منجر به زیان، کاهش اشتغال و بدون خوراک ماندن ۲۸۰ کارخانه رنگ و رزین کشور شده است.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.