وزیر نفت پاکستان : پروژه انتقال گاز از ایران در موعد مقرر به پایان می رسد

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از خبر روزنامه اردو زبان ‘نوای وقت’ چاپ لاھو , عاصم حسین تاکید کرد: پیشرفت ھای انجام شدہ در تکمیل و ساخت خط لوله پروژہ انتقال گاز ایران به پاکستان چشمگیر بودہ و این پروژہ در مدت زمان اعلام شدہ به پایان خواھد رسید.

رسانه ھای پاکستان پیشتر به نقل از وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور نوشتند: پس از تکمیل و بھرہ برداری از پروژہ انتقال گاز ایران به پاکستان، اسلام آباد می تواند سالانه یک میلیارد دلار در بخش انرژی صرفه جویی کند.

به گفته عاصم حسین با توجه به قرارداد ۲۵ ساله میان دو کشور برای انتقال گاز در مجموع ۲۵ میلیارد دلار در بخش انرژی صرفه جویی خواھد شد.

عاصم حسین در نشست پرسش و پاسخ نمایندگان مجلس خاطر نشان کرد: دولت پیش از این نسبت به تکمیل قبل از موعد پروژہ انتقال گاز ایران متعھد شده بود.

وی افزود: شرکت ھای ملی و بین المللی رضایت خود را برای تامین بودجه مورد نیاز اجرای این پروژہ در خاک پاکستان را اعلام کرده بودند.

وزیر نفت دولت پاکستان تاکید کرد: این کشور در مسیر تکمیل پروژہ انتقال گاز ایران قرار گرفته است.

در ماه گذشته منابع خبری به نقل از وزارت نفت و منابع طبیعی این کشور گزارش داده بودند که پاکستان اجرای طرح احداث خط لوله انتقال گاز از ایران در خاک کشورش را به مناقصه می گذارد.

وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد: تهیه اوراق مناقصه مربوط به احداث خط لوله انتقال گاز از ایران، پس از پیشنھاد جمھوری اسلامی برای تامین ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار به منظور گسترش اقدامات اجرایی این طرح عظیم ، انجام گرفت.

قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان در سال ۲۰۱۰ بین مقامهای دو کشور به امضا رسید و قرار شد دو کشور برای اتمام آن قبل از موعد مقرر ( پایان سال ۲۰۲۲ ) اقدام کنند.

خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان از منطقه پارس جنوبی در خلیج فارس آغاز می شود و تا بندر نواب شاه پاکستان ادامه خواهد شد.

در همین حال روزنامه اردو زبان ‘اکسپرس’ چاپ اسلام آباد به نقل از وزیر آب و نیروی دولت پاکستان اعلام کرد: دولت این کشور برای غلبه بر بحران انرژی، از جمھوری اسلامی ایران برق خریداری می کند.

بر اساس گزارش این روزنامه , سید ‘نوید قمر’ در نشست پاسخگویی به سوالات نمایندگان پارلمان ملی این کشور افزود: پاکستان برای رفع نیازھای انرژی در کشور، به طور کلی ۲۶ ھزار مگاوات برق از کشورھای ایران، ھند و تاجیکستان وارد می کند.

آساق ** ۱۰۹۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۶۱۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.