وزیر نیرو: اجلاس غیرمتعهد ها ، ظرفیت خوبی برای بخش نیرو در ایران فراهم می کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ‘مجید نامجو’ روز چهارشنبه در نشست خبری در محل این وزارتخانه افزود: در این ارتباط ، امروز ملاقاتی با ‘آناگلدی بازمرادف’ معاون نحست وزیر ترکمنستان داشته و با وی در باره مسایل مرتبط با ‘ سد دوستی ‘ گفت و گو کردیم .

این سد در مرز ایران و ترکمنستان، روی رودخانه مرزی هریرود واقع در ۷۵ کیلومتری شهرستان سرخس با همکاری مشترک دو کشور احداث شده و در سال ۷۹ به بهره برداری رسیده است.

نامجو اظهار داشت : نگرانی که اکنون در مورد این سد وجود دارد،‌اقداماتی است که افغانستان در بالا دست این سد انجام می دهد.

وی افزود: با مذاکراتی که انجام شد،‌ مقرر گردید‌، یک کمیته دائمی حقآبه متشکل از نمایندگان سه کشور ایران، ترکمنستان و افغانستان تشکیل شود و سه کشور در آن حقآبه را مشخص کنند.

وزیر نیرو مزایای این سد برای ایران را تامین آب شرب شهر مشهد عنوان کرد و گفت، چند سالی است که مشکل آب هموطنان مشهدی با استفاده از آب این سد برطرف شده است.

وی ادامه داد : اکنون سالی دو میلیارد ساعت برق از محل سد دوستی وارد کشور می شود که بخشی از آن در داخل کشور مصرف و بخشی به کشورهای همسایه صادر می شود.

وی تاکید کرد،‌ سد دوستی ظرفیت افزایش تولید برق بیشتر را نیز دارد.

نامجو ، پروژه نیروگاه برق آبی سد دوستی را از دیگر موضوعات مطرح شده با معاون نخست وزیر ترکمنستان اعلام کرد و گفت این طرح مورد استقبال قرار گرفت و برای اجرا نیاز به موافقتنامه دارد که کشور مقابل آمادگی خود را برای مذاکرات بیشتر اعلام کرده است .

وزیر نیرو همچنین به مذاکرات انجام شده با مقامهای تاجیکستان اشاره کرد و گفت: فاز دوم سد سنگ توده ۲ که بر روی رودخانه وخش در استان ختلان تاجیکستان احداث شده نیز مراحل نهایی را طی می کند.

وی در مجموع چشم انداز نشست مذکور برای وزارت نیرو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اکنون ما با بیش از ۲۰ کشور ارتباط الکتریکی داریم و شرکتهای ایرانی برای توسعه پروژه های انرژی با این کشورها در سطح کارشناسی فعالیت می کنند.

نامجو در پاسح به این سوال که وزارت نیرو در رابطه با رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد کاهش هزینه ها برای مردم چه برنامه ای دارد گفت: مهمترین اقدام وزارت نیرو در این زمینه خصوصی سازی است.

وزیر نیرو افزود : هم اکنون بیش از ۴۵ نیروگاه آماده واگذاری به بخش خصوصی است و در مورد واگذاری شرکتهای توزیع نیروی برق نیز مشکلاتی وجود داشت که با تلاش همکاران ، این مشکلات مرتفع شده و بزودی تعدادی از این شرکتها نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی می شوند.

وی اضافه کرد : کار ادغام شرکتهای آب و فاضلاب با روشی که سازمان خصوصی سازی تصویب کرده نیز هدفگذاری شده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: این وزارتخانه می کوشد هزینه های مردم را از راه کم کردن هزینه ها برای خود،‌ کاهش دهد.

نامجو همچنین در مورد پروژه انتقال برق به سوریه از طریق عراق گفت: تمامی کارها در این زمینه انجام شده و حتی به مدت چند ساعت نیز برق ایران به سوریه منتقل شد اما به نظر می رسد عراق تمایلی به ادامه این پروژه ندارد زیرا وضعیت این کشور طوری است که خود متقاضی تمامی برقی است که از ایران به این کشور منتقل می شود.

اقتصام**۱۰۶۳ ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۹۳۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.