وزیر پیشنهادی علوم رأی اعتماد نگرفت

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – حتی اگر محمود نیلی احمد آبادی دفاع سفت و سختی هم از خود می‌کرد، بعید بود بتواند نظر مجلس را عوض کند.

دفاعیات او از خودش در صحن علنی سست بود و نتوانست به انتقادات مجلس پاسخ بگوید و اختلاف ۸۱رایی موافقان و مخالفان مجلس را کاهش دهد. حتی دفاع رئیس‌جمهور هم کارساز نشد، بماند آنکه نوشته‌ای که شب قبل از رأی اعتماد توسط حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی منتشر شد در ایجاد فضای منفی علیه وزیر پیشنهادی بی‌تأثیر نبود.

اینطور بود که مجلس به سومین گزینه دولت برای وزارت علوم هم اعتماد نکرد تا ادامه کار برای وزارتخانه‌ای که تقریبا با ۴میلیون دانشجو سرو کار دارد و این روزها با سرپرست اداره می‌شود کمی دشوار شود. بهارستانی‌ها با ۱۶۰رأی مخالف و ۷۹رأی موافق به محمود نیلی احمد آبادی وزیرپیشنهادی علوم دولت یازدهم رأی اعتماد ندادند تا نیلی هم به سرنوشت میلی منفرد نخستین وزیر پیشنهادی دولت دچار شود.

دولت حالا باید طبق قانون تا ۲۹آبان وزیر چهارم خود را برای این وزارتخانه معرفی کند. از آن جهت که ۲۹آبان بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم سابق و رأی عدم‌اعتماد مجلس به وی، رئیس‌جمهور محمدعلی نجفی را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرده و طبق قانون یک وزارتخانه نمی‌تواند بیشتر از ۳‌ماه توسط سرپرست اداره شود.

  • نامه آشنا و حمله رسایی

یک روز قبل از جلسه رأی اعتماد، حسام الدین آشنا مشاور روحانی در صفحه شخصی خود خطاب به نمایندگان مجلس نوشته بود «نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راهگشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم‌همراهی قوا و میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج خواهان یکی را انتخاب کنند.» این سخنان دیروز با واکنش عده‌ای از نمایندگان همراه شد به‌طوری که حمید رسایی در صحن علنی مجلس در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور گفت که وقتی مشاور شما یک شب قبل می‌گوید مجلس باج‌خواه است و می‌نویسد اگر مجلس به وزیر پیشنهادی رأی ندهد مستقل نیست و شما در مجلس می‌گویید راه دولت در برخورد با مجلس ادب و اخلاق و قانون است، این تعامل سازنده نیست، این تعامل زننده است.

  • و ما ادراک ماالمشاور

علی مطهری نماینده مردم تهران می‌گوید ضرورتی ندارد روحانی به مجلس گوشه و کنایه بزند و این گوشه و کنایه‌ها را بی‌تأثیر در رأی مجلس نمی‌داند. واقعیت این است که بی‌تأثیر هم نبود. آنجا که الیاس نادران نماینده مردم تهران و معروف‌ترین مخالف نیلی احمدآبادی پشت تریبون رفت و با انتقاد از سخنرانی حسن روحانی در زنجان گفت که از رئیس‌جمهور فرمایشات خوبی شنیدیم اما کاش در جمع نخبگان و مردم زنجان هم همین فرمایشات را می‌شنیدیم. حرف‌هایی که باید جای دیگر می‌زدی اینجا زدی حرف‌هایی که اینجا باید می‌زدی جای دیگر زدی.

او گفت: کاش لااقل معاونین رئیس‌جمهور مذاکرات استیضاح را به رئیس‌جمهور می‌دادند آیا فقط بحث استیضاح بود؟ امان از این مشاوریان و ما ادراک مالمشاورین. این قسمت آخر صحبت‌های نادران البته کنایه به سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران داشت که به نوعی استیضاح فرجی دانا در مجلس را به بحث افشای بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق ربط داد و گفته بود بعد از آن آقای دکتر فرجی‌دانا را آوردیم و شروع به‌کار کرد و بورسیه و ما ادراک ما البورسیه!

  • دولت اهل لجبازی نیست

رئیس‌جمهورکه از آذرماه سال گذشته در صحن علنی مجلس حضور پیدا نکرده بود دیروز برای دفاع از وزیرپیشنهادی علوم به مجلس رفت. حسن روحانی، نیلی‌احمد‌آبادی را گزینه مطلوب خود و فردی دانشمند و ‌انقلابی معرفی کرد. او در جمع بهارستانی‌ها با بیان اینکه برای سومین بار است که برای این وزارتخانه در جمع شما حاضر شده‌ام و وزیری که به اعتقاد ما می‌تواند این بار سنگین مسئولیت را بر دوش گیرد معرفی خواهم کرد گفت که دولت اهل «لجبازی» نیست و در برابر مجلس راهش ادب، اخلاق و قانون است.

رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی و داور اصلی بعد از خداوند، افکار عمومی است. این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را می‌خواهد. افکار عمومی نه فاصله را می‌پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می‌پسندد. روحانی در لابه‌لای سخنانش گلایه‌ای هم از برخی رسانه‌ها داشت.

او گفت: «در برخی رسانه‌ها آمد که نیلی احمدآبادی مطلوب واقعی رئیس‌جمهور برای آموزش عالی نیست و وی برای دستگرمی به مجلس فرستاده شده و قرار است نفر دیگری معرفی شود. این دروغ است. زیرا من با نیلی‌احمدآبادی صحبت کرده‌ام و براساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم وی لیاقت‌های لازم را دارد.» این اظهارات روحانی ناظر به مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس بود. الیاس نادران از مخالفان وزیر پیشنهادی گفته بود که نیلی گزینه اصلی روحانی نبوده و رئیس‌جمهور هنوز گزینه اصلی‌اش را
رو نکرده است.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.