وزیر کشور: استفاده از کارت ملی برای اخذ خدمات در دستگاه‌های دولتی الزامی است

وزیر کشور از الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات در دستگاه‌های دولتی خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در تشریح نتایج اجرای یک هفته از طرح هوشمند مدیریت کرونا گفت: بحمدالله یک هفته‌ای که این طرح اجرایی شده اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است. اولین آنها اینکه همه دستگاه‌های اجرایی و متولی این طرح که بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی شامل نیروی انتظامی، صداوسیما، وزارت بهداشت و… هستند، همه یکدیگر را به طور کامل و دقیق پیدا کرده و هماهنگی لازم ایجاد شده از سوی دیگر دستگاه‌ها با وظایف خود آشنا و هدف به طور کامل مشخص شده و هم‌افزایی خوبی شکل گرفته که نتایج آن نیز خود را نشان داده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح در ابتدا ارزیابی‌ای از گذشته باید انجام می‌شد تا نقاط ضعف و قوت مشخص می‌شد. ۳۸ جلسه ستاد ملی حدود ۳۵۰ مورد مصوبه به همراه داشت که همگی مورد بررسی قرار گرفت و گزارش دستگاه‌ها نیز اخذ و پس از بررسی متناسب با همگی اینها برنامه‌ریزی انجام شد.

وی ادامه داد: یک قسمت از این طرح محدودیت‌ها بود و حدود هفت حلقه در این طرح وجود دارد که همه باید با هم اجرا شوند. همگی این هفت حلقه با هم به پیش رفته البته قوت و ضعف متفاوتی داشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ شهر مسیر خود را از وضعیت قرمز به نارنجی سوق داده‌اند و بستری‌ها نیز در حال کاهش است. گزارش ۱۶۰ شهر قرمز روند رو به کاهش را نشان می‌دهد و در بسیاری از استان‌ها همانند بوشهر که تقریبا فوتی‌ها به صفر رسیده نشان‌دهنده ایجاد شرایط بهتر است.

وزیر کشور با تاکید بر نقش مشارکت و همکاری مردم در اجرای دقیق طرح گفت: درخصوص کنترل تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در پیش‌بینی‌ها تصور می‌کردیم در مرحله اول ۶۰ درصد مردم این محدودیت را رعایت می‌کنند ولی در اجرای آن بیش از ۸۰ درصد مردم خودشان این محدودیت را رعایت کردند و در مورد افرادی که رعایت نکردند بیش از ۵۰ هزار مورد تذکر داده شده است. در مرحله اول جریمه انجام نشده و تذکر داده شده است. در محدودیت تردد بین شهری نیز براساس آماری که نیروی انتظامی اعلام کرده است ۸۲ هزار و ۸۹۲ نفر در اجرای این طرح به کار گرفته شده‌اند و ۳۵۷۹ نقطه کنترل شده است. ۲۶ هزار و ۵۰۰ خودرو نیز در شهرهای قرمز جریمه شده‌اند. در اصناف نیز هماهنگی بسیار خوبی ایجاد شد.

وی افزود: در شرایط غیرکرونایی و زمانی که مردم آمادگی نداشته باشند و اصناف میل به همکاری نداشته باشند اگر همه نیروی قهریه را نیز به کار بگیریم تنها ۱۰ درصد اصناف را می‌توان تعطیل کرد اما الان بیش از ۸۰ درصد در حوزه اصناف همکاری داشته‌اند و این در شرایطی است که تعطیلی آنها هزینه‌هایی را برایشان در بر دارد که البته این موضوع نیز در دستورکار دولت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ۸۰ میلیون نفر جمعیتی که در کشور وجود دارد ۸۰۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند. حتی اگر این رقم را دو برابر یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم تنها دو درصد از جمعیت کشور مبتلا هستند و همه این کارها برای این افراد است و ۹۷ درصد به این بیماری مبتلا نیستند اما اگر این دو درصد را کنترل نکنیم این بیماری تسری پیدا می‌کند لذا خود مردم باید به صورت دقیق رعایت پروتکل‌ها را در دستورکار قرار دهند. به شکلی که نخست مبتلایان با کوچکترین علامت مراجعه کنند و تست بدهند. خوشبختانه هفته قبل اولین محموله تست‌های سریع تحویل وزارت بهداشت شد و بین بیمارستان‌ها و مراکز مختلف توزیع شده است.

وی تاکید کرد: مرحله دوم رعایت سایر مردم است که دستورالعمل‌های عمومی همانند خودداری از ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک را انجام دهند.

وزیر کشور درخصوص ایجاد ترافیک قبل از اجرای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ نیز گفت: نفس تردد در شهر در اجرای این محدودیت خیلی مدنظر نیست. هرچند که اثر دارد. تردد شبانه حلقه تکمیلی برای سایر اقدامات بود. یعنی با تعطیلی اصناف در روز پیش‌بینی می‌شد مردم به شب‌نشینی و دورهمی بروند لذا این محدودیت اجرا شد و آثار خوبی نیز داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر به روسای ادارات این اختیار داده شده است که حتی کمتر از یک سوم نیروها را به کار بگیرند. در مورد ترافیک اتوبوس و مترو نیز تلاش کردیم اتوبوس‌های اضافی را از دستگاه‌های مختلف همچون نیروهای مسلح به اتوبوس‌های شهری اضافه کنیم و واگن‌های موجود در گمرک را آزاد کنیم و به ناوگان موجود اضافه کنیم. در کنار این موارد در این هفته اقدام خوبی انجام شد که مخابرات با همکاری وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه خرید بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار رهگیری الکترونیک را اجرایی کردند که نشان داد عدد بالایی از مراجعات افراد مبتلا به کرونا بودند که ضمن شناسایی آن، از سفرشان نیز جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: امروز در ستاد تصویب شد که همه کسانی که به ادارات مراجعه می‌کنند برای اخذ خدمات باید کارت ملی داشته باشند به این ترتیب ورودی‌ها کنترل و کسانی که مبتلا هستند به آنها خدمات داده نخواهد شد. ضمناً به قرنطینه نیز فرستاده خواهند شد. این موضوع در مورد اتوبوس‌های شهری نیز اجرایی خواهد شد.

ادامه دارد…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.