«وسترن دیجیتال» هارد دیسک‌های خود را پر از هلیوم می‌کند!

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۲۵ شهریور

شاید این روزها با  مطرح شدن هاردهای SSD یا solid state driveها، دیگر کسانی که خرید جدید می‌کنند و به دنبال استفاده از فناوری‌ها نو هستند، دیگر کمتر مایل باشند که هاردهایی با فناوری‌های قدیمی‌تر تهیه کنند که دارای قطعات متحرک در درون خود هستند.

ولی باید در نظر داشت که فعلا در بازار هاردهای SSD با ظرفیت بالا که بشود با بهایی مناسب تهیه کرد، موجود نیست، پس کاربری که به دنبال هارد ظرفیت‌ بالاست، باید به همان فناوری قبلی رضایت بدهد.

به نظر می‌رسد که شرکت‌های مطرح سازنده هارد، جای زیادی برای مانور و تغییر در هاردهای سنتی خود نداشته باشند، اما این طور هم نیست، مثلا وسترن دیجتال در تازه‌ترین ابتکار خود، در نظر دارد که فضای درونی هاردهای خود را پر از گاز هلیوم کند! به این ترتیب به جای مخلوطی از اکسیژن و نیتروژن قطعات هارد، از این به بعد در محیطی از هلیون حرکت خواهند کرد.

حالا این کار چه فایده‌ای دارد؟

چگالی هلیوم یک هفتم هوای جو است، این مسئله باعث می‌شود که جریان گردابی ناشی از گردش پلاتر کاهش یابد و میزان لرزش پلاتر کمتر شود (کم شدن TMR)، همین مسئله باعث می‌شود که ترک‌های بیشتری را بتوان روی پلاتر جای داد.

از سوی دیگر همین کار باعث می‌شود که دمای هارد ۴ تا ۵ درجه نسبت به مدل‌های معمول پایین‌تر بیایید که باعث عملکرد بهتر و عمر بیشتر هارد می‌شود.

وسترن دیجیتال عقیده دارد که با این کار می‌تواند ظرفیت هاردهای خود را ۴۰ درصد بیشتر کند و میزان مصرف انرژی را ۲۳ درصد کمتر کند.

تنها محدودیتی که بر سر راه این ابتکار وجود دارد این است که ذخیره جهانی هلیوم در دنیا بسیار کم است و تخمین زده می‌شود که ظرف بیست سال آینده، همه این ذخیره تمام شود، بنابراین در سال‌های آینده رفته‌رفته قیمت هلیوم بیشتر خواهد شد.

منبع

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. نابودگر هارد دیسک
  2. خاطرات دیجیتال ، زندگی دیجیتال ، پروژه MyLifeBits مایکروسافت
  3. سال نو ، هارد تکانی و گوگل
  4. آبشار دیجیتال کوکاکولا
  5. تشخیص مشکل ، ریکاوری هارد فرمت شده و پسرک خرده‌بورژوا!


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.