وسواس یک سرطان روانی است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: افراد قوی هرگز دچار وسواس نمی‌شوند. با شنیدن کلمه وسواس، ذهن ما به سمت یکسری رفتارهای بیمارگونه معطوف می‌شود ولی با خواندن این مطالب شاید به این نتیجه برسید که هر یک از ما به نوعی دچار وسواس فکری یا عملی هستیم که مانع از …

 وسواس در تعریف علمی، یک فکر، یک تصور، یک تکانه و یک میل سرکوب شده می‌باشد که در مغز اشخاص ایجاد شده، سبب تولید اضطراب می‌شود. پاسخ فرد به این اضطراب ممکن است به صورت انجام یک سری اعمال اجباری باشد، می‌تواند شستشو باشد که بخشی از وسواس را شامل می‌شود.

البته اجبارها به زمینه فرهنگی اشخاص باز می‌گردد، موضوعی که بیشتر در بطن زندگی اشخاص وجود دارد موضوع وسواس هم می‌شود به این صورت که اشخاصی که فرهنگ مذهبی دارند وسواس بیشتر به بحث طهارت و پاکیزگی مرتبط می‌شود. در واقع نوع وسواس به زمینه فرهنگی و خانوادگی اشخاص باز می‌گردد.

افرادی هم دچار وسواس شمارشی هتند، شمارش اعداد، خواند پلاک‌های اتومبیل‌ها و…

در وسواس وارسی: فرد اجبار دارد مسایل مهم را مرتب کنترل کند، این نوع وسواس از بررسی ؟؟ در ریشه آب و… آغاز می‌شود تا به وسواس‌های ذهنی برسد یعنی مرتب صحبت‌ها و مکالمات خود با دیگران را چک کنند تا مبادا حرفی ناشایست و بد بازگو کرده باشند.

وسواس نظم و ترتیب: در اینگونه اشخاص بی‌نظمی و عدم تقارن اشیاء سبب تولید اضطراب می‌شود.

در مراجعات نیز ملاحظه می‌کنیم مردم ما بیشتر از اختلال شخصیت وسواسی (Ocpd) رنج می‌برند که دارای نشانه‌هایی است که مهمترین آنها: بی‌نقص‌گرا یا کمال‌گرا می باشند. این اشخاص اجبار دارند همه چیز را به بهترین شکل ممکن برسانند. با توجه به اینکه اهدافشان تحقق نمی‌یابد، دچار اضطراب دایمی می‌شوند.

افراد بی‌نقص گرا از لحاظ فکری و رفتاری بسیار بالا نیستند. این اشخاص تمایل دارند هر کاری را شدیدا تحت کنترل قرار دهند، حتی کنترل محیط را در دست گیرند. با توجه به اینکه قدرت کافی ندارند تا به اطرافیان مسلط شوند ولی زمانی که اجازه تسلط و کنترل پیدا کنند سریعا قدرت خود را اعمال می‌کنند، لذا اشخاصی که شخصیت وسواسی دارند هرگز قادر به انجام کار گروهی نیستند. این موارد به عدم موفقیت در کار، ازدواج و… منجر می‌شود.

براساس آمار، حداقل ۴۰ درصد مردم ایران، دچار اختلال شخصیت وسواسی می باشند.

افراد دارای شخصیت وسواسی دایم کار می‌کنند، همواره خود را وقف کار می‌کنند به تصور اینکه از صبح تا شب مفید باشند. در واقع به نوعی احساس مسئولیت مرضی دارند، برای مسایل کوچک به شدت احساس گناه می‌کنند، شاید در دید مردم عادی به شدت مسئولیت‌پذیر باشند ولی ادامه این روند مانع حرکت در مسیر صحیح زندگی می‌شود. دکتر اسلامی نسبت با اشاره به آمار بالای وسواس در کشور بیان نمود: بالا بودن آمار بی‌نقص‌گرایی و سخت‌گیری‌های بسیار والدین باز می‌گردد.

وسواس آتشی است که از داخل اشخاص را می‌سوزاند.

وسواس ریشه در مشکلات زناشویی، ارتباط والدین با فرزندان و… دارد. مادر فرزند وسواسی و مضطربی را پرورش می‌دهد.

بهتر است بگوییم وسواسی‌ها به خدا جواب نمی‌دهند چون زندگی نکرده‌اند. اشخاص وسواسی مومن نیستند، به اسلام و دین نیز صدمه می‌زنند هدف از درمان وسواس، نجات مردم از ترس، تحقیر می‌باشد. پس از درمان وسواس، اختلالات دیگر اشخاص به راحتی قابل درمان می‌باشد.
منبع: دنیای سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.