وصایاى امام کاظم به هشام/ عیسى مسیح به حواریین چه گفت؟

اثر گناهان کوچک
یا هشام! إنّ المسیح‏(علیه السلام) قال للحواریین: إنّ صغار الذنوب و محقراتها من مکائد ابلیس، یحقّرها لکم و یصغّرها فی أعینکم فتجتمع و تکثر فتحیط بکم.(تحف‏العقول، ص ۳۹۲٫)

حضرت عیسى‏(علیه السلام) به حواریین مى‏فرماید:

گناهان کوچک، گناهانى که ما آنها را کم مى‏شماریم جزو فریبگری‌هاى ابلیس محسوب مى‏شود این گناهان در چشم انسان خرد و ناچیز بشمار مى‏آید در نتیجه او این گناهان کوچک را مرتکب مى‏شود و تدریجاً زیاد مى‏شوند و انسان را احاطه مى‏کنند و همان بلایى بر سر او مى‏آید که بر کسانى که در غرقاب و گرداب گناهان بزرگ افتاده‏اند، مى‏آید. برخی از گناهان بزرگ نیز مانند غیبت چون تکرار شود در نظر انسان کوچک می‌گردد. در نتیجه توجه و مراقبت از تکرار نکردن گناهان بسیار لازم است.

انسان بر سر دو راهی
امام کاظم علیه السلام در بخش دیگری هشام را اینگونه نصیحت می‌کنند:

گاهى انسان سر دو راهى قرار مى‏گیرد، یعنى دو کار در مقابل او واقع مى‏شود و نمى‏داند کدام یک، راه درست و صواب یا درست‌تر و بهتر است تا آن را انتخاب نماید. برای این وضعیت امام کاظم‏ (علیه‌السلام) یک معیاری گرانمایه در اختیار ما مى‏گذارند و مى‏فرمایند: انسان باید راهى را که مخالف هواى نفس و امیال شهوانى او است اختیار نموده و آن راه را دنبال گیرد، چون اکثرا درستى و صحت عمل در آن چیزى است که موافق هواى نفس نیست.(تحف العقول صفحه ۳۹۸ )

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.