وضعیت اینترنت کشور در ایام اجلاس غیرمتعهدها

وزیر ICT درباره وضعیت اینترنت کشور و این‌که آیا تمهیدات لازم اینترنتی برای برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها اندیشیده شده است، گفت: با وجود سروصداهای زیادی که وجود دارد، اینترنت کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ تمام پهنای باند مورد نیاز این اجلاس تامین و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

به گزارش سه نسل ، رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: امروز پهنای باند داخلی به ۵۲۵ گیگابایت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین‌الملل هم به ۶۳٫۷ مگابایت رسیده است که این ارقام گویای آن است که با وجود سروصداهای زیادی که وجود دارد ما در اینترنت وضعیت مناسبی داریم.

وی در عین حال عنوان کرد: بارها گفته‌ام که پهنای باند ما در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی که واقعا با اینترنت سروکار دارند و از اینترنت برای امور اقتصادی استفاده می‌کنند با هیچ محدودیتی مواجه نیست.

وزیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات درباره مواردی که بعضا حول سرعت و کیفیت اینترنت مطرح می‌شود ادامه داد: شاید آنچه باعث ایجاد چنین جوی در زمینه اینترنت شده آن باشد که بعضی از کاربردها را ما از ابتدا برای شبکه اینترنت کشور تعریف نکرده‌ بودیم به عنوان مثال کاربرد تصویر یکی از این موارد است و این موضوع است که گاه برخی کاربران خانگی را با این سوال مواجه می‌کنند که آیا پهنای باند فعلی برای آن‌ها کافی است یا خیر؟

تقی‌پور در عین حال عنوان کرد: امروز در بحث استفاده‌های علمی و مراجعه به سایت‌های مختلف تخصصی برای امور تجارت یا بانکداری و یا مسائل علمی هیچ مشکلی در زمینه پهنای باند وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که کاربران به شیوه‌های مختلفی از جمله GPRS، وایمکس، ADSL و غیره به اینترنت متصل می‌شوند و در مجموع اگر بخواهیم خدمات الکترونیکی که اکنون ارائه می‌شود را نسبت به سال‌های گذشته ارزیابی کنیم، شاهد افزایش چشمگیری خواهیم بود. به طوری که این خدمات بیش از چندین ۱۰ برابر و یا بیش از صد برابر شده‌اند و در تمامی این موارد پهنای باند نیز پاسخگو بوده است.

وزیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرد: نکته‌ای که گاه مورد بی توجهی قرار می‌گیرد آن است که به هر حال پهنای باند اینترنت قابل تامین است اما تامین این پهنای باند هزینه‌های خاص خود را دارد و لازم است که بابت آن به کشورهای خارجی مبلغی پرداخت شود. اکنون اگر قرار باشد این پهنای باند خریداری شود اما بازگشت اقتصادی برای آن وجود نداشته باشد، طبعا خریداری پهنای باند به هیچ عنوان قابل قبول نیست به همین دلیل ما طی این سال‌ها همواره به تناسب، تقاضا و درخواست‌های موجود خرید پهنای باند را مدنظر قرار داده‌ایم.

تقی‌پور در پایان با یادآوری این‌که طی دولت‌های نهم و دهم پهنای باند بین‌الملل حدود ۳۷ برابر افزایش داشته خاطرنشان کرد که این میزان همچنان قابل افزایش است و در شرایطی که تقاضای مناسبی وجود داشته باشد امکان افزایش وتوسعه پهنای باند وجود دارد.


جدیدترین مقاله های آی تی و موبایل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.