وضعیت ترافیک نمادی اجتماعی و نشانی از توسعه یافتگی جوامع است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران رفتارهای ترافیکی را نشان دهنده اخلاق جامعه دانست.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فریبرز واحدی با اعلام این مطلب، گفت: موضوع آموزش و فرهنگ سازی در نظم بخشی و بهبود رفتارهای ترافیکی شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: هرچه سرمایه گذاری در بخش آموزش و فرهنگ سازی انجام شود به عنوان چراغ راه امروز و الگوی فردا می تواند کار آمد و ثمربخش باشد.

واحدی نگاه هزینه ای و روزمرگی به ترافیک و تصادفات را آفت موضوع اثربخشی فعالیتهای فرهنگی دانست و تصریح کرد: باید با کار فرهنگی، رفتارسازی و اصلاح الگوهای اجتماعی، قانون گریزی و بی انضباطی در رفتارهای ترافیکی را به قانون مداری تبدیل کنیم.

قائم مقام وزیر در استان تهران در ادامه از ترافیک به عنوان نمادی اجتماعی و نشانی از توسعه یافتگی جوامع نام برد و گفت: وضعیت ترافیک نشان دهنده نظم جامعه و بلوغ اجتماعی مردم آن جامعه است و حتی میزان پیشرفت جوامع را امروزه جامعه شناسان از روی رفتارهای ترافیکی مشخص می کنند و این بدین معنی است که ترافیک فقط یک واقعیت فنی و تکنیکی نیست بلکه پدیده ای اجتماعی است که علاوه بر زیر ساختهای سخت افزاری ارزش های نرم افزاری حاکم بر جامعه نیز آن را می سازد و شکل می دهد.

وی رفت و آمد آرام، ایمن و روان را جزو حقوق شهروندی بر شمرد و تصریح کرد؛ سلامت روانی و جسمانی فرد و جامعه از ترافیک جدا نیست چرا که ترافیک سبب اتلاف انرژی و وقت اشخاص و هرز رفتن منابع مادی و معنوی می شود.

واحدی در پایان با تأکید بر ضرورت اجرای قانون و قانون مند کردن رفتارهای ترافیکی از همان سالهای اولیه دبستان اظهار کرد: تعامل با آموزش و پرورش در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نباید صرفاً به آموزش های سنتی و متون قدیمی اکتفا کنیم و معلمان نیز می بایست در این زمینه با ابتکار وارد عمل شوند ، اگرچه استفاده از ظرفیت های سنتی مثل مساجد جهت انتقال مفاهیم و رعایت نظم و انضباط از رهگذر آموزه های دینی نیز بسیار مؤثر است اما باید همواره به خاطر داشته باشیم که ترافیک موضوعی چند وجهی است و برای آن نیز باید برنامه ای چند لایه ای و در عین حال شناور و منعطف تدارک دیده شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.