وضعیت تردد حجاج در مکه

جام جم آنلاین: زائرانی که اکنون در شهر مکه حضور دارند، غالبا با مشکل وسیله نقلیه برای رفت و آمد به مسجدالحرام مواجه اند. هر چند که سازمان حج و زیارت از قبل پیش بینی این وضعیت را کرده است، اما هر از گاهی دیده می‌شود که برخی از زائران از وضع موجود انتقاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی جام جم، غلامرضا رضایی معاون حمل و نقل ستاد مکه مکرمه درخصوص وضعیت تردد زائران گفت: سازمان حج و زیارت با اجاره ۳۵۰ دستگاه اتوبوس از چهار شرکت معتبر نقل جماعی ، رواحل ، ام القری و قوافل و با هماهنگی دوایر ذیصلاح دولت عربستان در ۱۲ خط و مسیر ، حجاج را شبانه روزی از محل اقامت به حرم  و بلعکس منتقل می کند. با توجه  به حضور فعلی ۵۰٫۰۰۰ زائر ایرانی در مکه مکرمه، در این ایام حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس درحال جابجایی زائران  هستند که تعداد این اتوبوس ها نهایتا به ۳۵۰ دستگاه خواهد رسید.

وی افزود: دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان با رایزنی های  متعدد با دستگاه های ذیربط عربستان سعودی و برگزاری جلسات متعدد، تلاش کرده  تا در شهر مکه مجوز استفاده از ۵ ایستگاه در اطراف مسجدالحرام به نام های جمرات (محبس الجن ) باب علی ، غزه، باب ملک و کدی  را برای استفاده حجاج ایرانی از مسوولان انتظامی کسب  کند. تعداد ایستگاه‌هایی که مورد استفاده زائران ایرانی قرار می‌گیرد، ۵۷ ایستگاه است.

تردد چندان روان نیست!

معاون حمل و نقل ستاد مکه مکرمه گفت: با توجه به  کوهستانی و کم عرض بودن خیابان های شهر مکه که به حرم منتهی می شود و اختصاص مساحت بسیار محدود به ایستگاه های اطراف مسجدالحرم ، همواره خیابان ها و ایستگاه های اطراف مسجدالحرام  بار ترافیکی سنگینی داشته و به ویژه در ایام پر ازدحام موسم حج ،گره های ترافیکی آزار دهنده چند ساعته به خصوص در یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از نماز ایجاد می شود که  زائران و حجاج ایرانی نیز از این ترافیک سنگین مستثنی نیستند.

وی در مورد امکانات ترددی زائران ایرانی در قیاس با زائران دیگر کشورها گفت:  ایستگاه های مورد استفاده حجاج ایرانی نسبت به سایر کشورها از شرایط بهتری برخوردار است. فضای محدود ایستگاه باب علی ، مظله جمرات و باب ملک و کثرت تعداد استفاده کنندگان از کشورها به هر حال ما را با دشواری هایی در تردد به حرم روبرو می سازد.

رضایی افزود: براساس اطلاعات موجود  کشورهای ترکیه، ایران ، عراق، اندونزی، پاکستان، سودان ، هند ، مصر و چند کشور دیگر برای جابجایی ۶۷۰٫۰۰۰ زائر به صورت رسمی با چند شرکت حمل و نقل قرارداد بسته اند که در روز برای شرکت در نمازهای جماعت و انجام طواف به حرم انتقال یابند. با توجه به حضور زائران در  سه نوبت در حرم، ایستگاه های اطراف مسجدالحرام با  ازدحام و ترافیک سنگینی روبروست و بنابراین، حجاج عزیز ایرانی هم از این ازدحام و ترافیک مستثنی نیستند.

معاون حمل و نقل ستاد مکه مکرمه با بیان این که اتوبوس‌های مخصوص زائران ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: سعی شده در ناوگان حمل نقل حجاج ایرانی در سر زمین وحی  از  اتوبوس هاى مدل بالا و جدید استفاده شود.  ١۵٠ دستگاه از اتوبوس هاى مورد بهره بردارى توسط ایرانیان ،  جدید و در عربستان برای نخستین بار مورد استفاده حجاج ما قرار گرفته  و بطور کلی اغلب اتوبوس ها مورد استفاده حجاج جمهورى ایران در سال جارى، مدل ٢٠١٠ به بالا هستند.

وی زمان انتظار حاجیان برای استفاده از اتوبوسها را بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اعلام کرد و گفت: در روزهاى  آینده  به ویژه در ایستگاه های پر ازدحام ، مانند ایستگاه باب علی که مورد استفاده حدود ٢۵٠ هزار حاجی از ایران و سایر کشورهاست، زمان انتظار افزایش مى یابد .


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.