وضعیت جمعیت ایران بحرانی است

جام جم آنلاین: معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این مطلب که در بحث جمعیت کشور دچار افراط و تفریط در برنامه ریزی شده ایم، گفت: الان وضعیت بحرانی داریم و باید افراد به دنبال فرزندآوری باشند.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر حسن امامی رضوی با بیان مطلب فوق، افزود: دو عامل باعث این وضعیت شده است. یکی اینکه در ابتدای انقلاب افزایش جمعیت روال غیرطبیعی پیدا کرد به طوری که میزان رشد آن به ۳٫۵ تا چهار درصد رسید که بدون برنامه ریزی بود. دوم اینکه بعد از آن به دنبال کنترل شدید جمعیت افتادیم. در کنار این کنترل، فرزندآوری در جوانان کم شد و سن ازدواج هم بالا رفت.

وی اضافه کرد: الان وضعیت بحرانی داریم و باید افراد به دنبال فرزندآوری باشند البته باید برنامه‌ریزی‌ها هدفمند باشد، نه اینکه همه افراد را به طور یکسان تشویق کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: تشویق‌های مالی برای فرزندآوری اصلاً خوب نیست، چون خانواده‌هایی هستند که توان مالی ندارند و به خاطر تعدد فرزندان نمی‌توانند به تربیت و تعلیم آنها خوب بپردازند اما به خاطر مسائل مالی (مثل پرداخت پول مستقیم در هدفمندی یارانه‌ها) تشویق می‌شوند که فرزند بیاورند و این باعث بسیاری از مشکلات در آینده می‌شود.

امامی رضوی تصریح کرد: برعکس، کسانی که باید فرزند بیاورند، یا دیر ازدواج می‌کنند و یا اصلاً بچه‌دار نمی‌شوند و یا تعداد کمی بچه دارند. دیدگاه غلطی هم الان در میان دختران جوان وجود دارد که باردار شدن را باعث تغییر شکل و خراب شدن ترکیب بدن و اندام خود می‌دانند، در حالی که الان ثابت شده که زنانی که دیر فرزند می‌آورند و یا اصلاً فرزند نمی‌آورند احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف در آنها بسیار بیشتر است.

وی در خصوص ارتباط مشکلاتی نظیر اعتیاد و بیکاری و رشد جمعیت اظهارداشت: مشکلات ما به خاطر رشد جمعیت نیست. علت آن نداشتن برنامه مشخص در زمینه اقتصادی است. در برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های سند چشم‌انداز، پیش‌بینی شده که رشد اقتصادی ما به هشت درصد برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: البته بنده اقتصاددان نیستم ولی اگر رشد اقتصادی به هشت درصد برسد مسلماً بیکاری ریشه‌کن خواهد شد. یا مثلاً در بحث کشاورزی، در بسیاری از مناطق کشور ما، آب زیادی وجود دارد و امکان کشاورزی زیاد است، ولی می‌بینیم که جمعیت روستایی ما که جمعیت مولد کشور است به حدود ۲۰ درصد رسیده است و جمعیت شهری که مصرف کننده است روز به روز افزایش می‌یابد. جوانان هم اکثراً به دنبال کارهای واسطه‌ای و پشت میز نشینی هستند و کسی زیاد به دنبال کار تولیدی نیست. همین مسائل سبب شده که مشکلات زیاد شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.