وضعیت سفر در استان‌های قرمز چگونه است؟

با وجود اخطارهای مکرر برای توقف سفر به مناطق قرمز به ویژه استان‌های شمالی، مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس، ترافیک در جاده‌های شمالی کشور را پرحجم گزارش کرده است. رییس پلیس راهور هم خبر داده که سفرهای جاده‌ای در روز گذشته نسبت به زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری، ۵۸ درصد بیشتر شده است. با این حال در بیشتر استان‌ها، خبری از کنترل و محدود کردن سفرها نیست.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، ۲۶ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفته‌اند، با این حال توصیه و هشدار برای پرهیز از سفر غیرضروری، جدی‌ترین اقدامی بوده که تا کنون صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته بعد از آن که از خستگی کادر درمان سخن گفت، برای چندمین بار به مردم توصیه کرد  از سفر غیرضروری در تعطیلات پیش رو خودداری کنند.

زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران هم به ۱۷۰ شهر که در ضعیت قرمز قرار گرفته‌اند اشاره کرده و گفته بیشتر این شهرها  فاقد مصونیت از بیماری کووید ۱۹ هستند،  خطری که ممکن است در هفته‌های آینده ما را دچار مشکل کند، همین چند روز تعطیلی است که خدایی نکرده با سفرهای بین استانی روبه‌رو شویم. 

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفته سرعت انتقال ویروس کرونا ۳ تا ۷ برابر افزایش یافته و از مردم خواسته هم دستورالعمل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند و هم سفر نروند.

رییس پلیس راهور ناجا هم از مردم خواسته برای جلوگیری از شیوع کرونا از انجام سفر در تعطیلات پایانی هفته خودداری کنند. با این همه گزارش شده حجم ترافیک در محورهای شمالی کشور از روز گذشته زیاد شده است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قبلا درباره مدیریت سفرها با وجود اخطار و توصیه‌های مکرر و محدود کردن فعالیت‌های گردشگری به ایسنا گفته بود که ستاد ملی کرونا در این باره نظری را با معاونت گردشگری مطرح نکرده اما این مسؤولیت به استان‌ها محول شده که هر استان مطابق با شرایطی که دارد، تصمیم بگیرد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد از بین استان‌های قرمز، فقط استان خراسان رضوی ‌محدودیت‌هایی را برای سفر در تعطیلات پیش رو برقرار کرده است. در اطلاعیه‌ای که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان منتشر کرده، تاکید شده طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی، هرگونه برگزاری تورهای گردشگری و طبیعت‌گردی تا اطلاع ثانوی ممنوع است و آژانس‌های خدمات مسافرتی و جهانگردی از هر گونه تعهد الزام آور برای سفر جدا خودداری کنند.

صرف‌نظر از این‌که این دستور باید زودتر ابلاغ می‌شد تا آژانس‌های به مسافران تعهدی ندهند و برای تور برنامه‌ریزی نکنند، مسأله قابل تأمل این است که فروش بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس به مقصد استان خراسان رضوی نه محدود شده و نه ظرفیت آن‌ها کاهش یافته است. هتل‌های خراسان رضوی نیز دستوری برای منع فعالیت دریافت نکرده‌اند. از سویی مسافرانی که معمولا راهی شهری مثل مشهد می‌شوند بیشتر در خانه‌های اجاره‌ای اقامت دارند و یا در مسافرخانه‌های دولتی می‌مانند، به طوری که امیر سزاوار، رییس جامعه هتلداران این استان گفته است از بین ۲۴۰ هتل فقط ۶۰ هتل فعالند که میانگین ضریب اشغال آن‌ها هم ۵ درصد است.

در استان مازندران که اخطارها برای پرهیز از سفر به این منطقه بیشتر از سایر استان‌ها بود و حتی پای نمایندگان مجلس مازندران را هم وسط کشید، هنوز اقدام جدی‌تری برای کنترل سفرها نشده است. فقط در روز ۲۸ تیرماه معاون گردشگری این استان از ابلاغ دستورالعملی خبر داد که فعالیت مجموعه‌های تفریحی و توریستی استان مازندران تعطیل شده است. همچنین واحدهای پذیرایی و اقامتی در شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز داشتند با ۵۰ درصد ظرفیت و با رعایت پروتکل بهداشتی می‌توانند خدمات بدهند.

در این دستورالعمل به نام این مجموعه‌های تفریحی و سرگرمی تعطیل، هیچ اشاره‌ای نشده است.

جمشید سلطان مرادی، رییس جامعه هتلداران استان مازندران نیز از ناکارآمدی این دستورالعمل‌ها با ایسنا گفت‌و گو می‌کند.

او معتقد است: این دستورها فقط یک کاغذ معمولی است، تا وقتی اراده‌ای برای نظارت بیشتر، کنترل راه‌ها، خانه‌های اجاره‌ای و مسافران نباشد، ابلاغ کردن آن‌ها چه فایده‌ای و کارایی دارد؛ از سفر مردم جلوگیری می‌کند یا سفر را مدیریت می‌کند؟ وقتی دستور را صادر می‌کنند باید نظارت هم باشد.

او ادامه می‌دهد: بیشتر مسافرانی که به مازندران سفر می کنند یا ویلای شخصی دارند یا خانه و ویلا اجاره می‌کنند، الان هتل‌های مازندران، زیر یک درصد مسافر دارند. با این همه اخطار و هشداری هم که برای پرهیز از سفر دادند، ما اراده‌ای در کنترل اقامتگاه‌های غیرمجاز ندیدیم. نه جایی را تعطیل می‌کنند، نه برخورد می‌کنند و نه نظارت و سرکشی دارند.

سلطان مرادی می‌گوید: مازندران حدود دو هفته است در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته است اما هیچ اراده‌ای برای کنترل این ویروس دیده نمی‌شود و تغییری در وضعیت داده نشده است.  

سایر استان‌ها هنوز اقدامی برای محدودیت سفر در تعطیلات پیش رو نکرده‌اند. حتی استان تهران که وزارت بهداشت آن را منشأ انتشار ویروس کرونا معرفی کرده برنامه خاصی را برای مدیریت سفرها اعلام نکرده است. این درحالی است که یک روز از این تعطیلات گذشته و حجم زیادی از مسافران هم طبق گزارش مرکز کنترل ترافیک، راهی جاده شده‌اند و حتی به مقصد مورد نظر رسیده‌اند. تورهای گردشگری نیز بدون هیچ محدودیتی درحال اجرا هستند.

فارغ از اینکه توقع می‌رود مردم به مسؤولیت اجتماعی خود متعهدانه عمل کنند، این انتظار هم می‌رود همزمان با تعطیلاتی که پیش بینی می‌شود حجم سفرها رو به افزایش رود، تدابیر جدی‌تر و زودهنگام در مقاصد سفر اتخاذ شود مثلا دست‌کم از فعالیت مراکز اقامتی و پذیرایی غیرمجاز و تورهای غیرمجاز، جلوگیری شود و با تاسیسات گردشگری بین راهی‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی که پروتکل‌ها را درست رعایت نکرده‌اند، برخورد قانونی شود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.