وضعیت شکننده کرونا در تهران / احتمال پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با هشدار نسبت به احتمال ایجاد پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها، از شهروندان در خواست کرد مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی را در محل سکونت خود به جا آورده و از سفر خودداری کنند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۵ هزار و ۴۰۰  نفر به عنوان بیماران سرپایی به مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده  و از این تعداد حدود ۴۷۰ نفر احتیاج به بستری داشته و از بین این بیماران نیز ۱۲۳ نفر در بدو بستری، نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه داشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۴۴۰ بیمار نیز در ۲۴ ساعت گذشته از مراکز درمانی مرخص شده‌اند و ۹ درصد از مراجعان سرپایی کماکان نیاز به بستری در بیمارستان‌ها داشته اند.

زالی افزود: آمار تهران در ۲۴ ساعت اخیر با روز قبل تفاوت چشمگیری را نشان نمی دهد و ظرفیت استفاده از تخت ها و ظرفیت میزان ابتلا در تهران، اگرچه نسبت به هفته قبل کاهش با شیب ملایمی را نشان می دهد، اما همان طور که بارها گفته شده به علت ویژگی های خاص استان تهران و به طور ویژه شهر تهران، این شرایط بی ثبات و شکننده  تلقی می شود و هرگونه تغییر در رفتارها و مداخلات می تواند باعث ایجاد پیک جدیدی شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: در تهران الگوی همه گیر شناسی بیماری نشان می دهد در مواقعی که حجم قابل توجهی از سفرهای برون شهری رخ داده است، معمولا با یک تاخیر زمانی دو تا سه هفته ای، هم در میزان ابتلا و هم در میزان بستری و مرگ و میر با یک فراز آماری جدی رو به رو بوده ایم.

وی یادآور شد: هم در عید نوروز، هم در عید فطر و هم در تعطیلات متراکم خردادماه این افزایش آماری برای ما اثبات شده است، بنابر این یکی از عوامل پرخطر و پر ریسک سفرهایی است که انجام می شود، به ویژه در استان هایی که وضعیت قرمز بیماری را دارند هرگونه تردد می تواند در چرخش این ویروس اثر داشته باشد.

زالی ادامه داد: توصیه موکد ما این است که امسال بر خلاف سال های گذشته عزیزان در محل سکنی خود باقی بمانند و ترجیحا از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند، زیرا ما فکر می کنیم اگر این سفرها اتفاق بیفتد و مجددا یک چرخش انجام شود، پیک های بعدی بیماری زودتر از آنچه که در انتظار آن هستیم پدید می آید و طبیعتا منجر به خستگی تیم درمانی  شده و با توجه به حجم بالای کار تیم های درمانی می تواند بر استمرار خدمت رسانی تاثیر منفی داشته باشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.