وضعیت فرهنگ و هنر بچه‌ها مانند ویروس کروناست

یک فعال سینمای کودک و نوجوان با ابراز تاسف از بی‌توجهی به این حوزه تاکید کرد: این روزها وضعیت فرهنگی و هنری گروه سنی کودک و نوجوان به وضعیت اورژانسی رسیده و مانند ویروس کروناست که همه زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار داده است.

محمدمهدی رسولی که به زودی ساخت فیلم «ترانه‌های پدری» را آغاز می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: بی‌توجهی به حوزه کودک و نوجوان فقط به یک حوزه مربوط نمی‌شود، بلکه بر تمام وجوه اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی و … نیز اثرگذار است.

او که در حال حاضر پیش‌تولید فیلمش را آغاز کرده است، افزود: فیلم «ترانه‌های پدری» برای مخاطب کودک ساخته خواهد شد، چون جای این‌گونه آثار در سینمای ما به شدت خالی است. ما در این فیلم به یک موضوع اخلاقی دینی می‌پردازیم که متاسفانه جای این مضامین هم در سینمای ما به شدت خالی است و از ساخت این‌گونه آثار پرهیز می‌شود.

رسولی که در ساخت چند برنامه تلویزیونی مربوط به کودک و نوجوان نیز فعالیت داشته است، خاطرنشان کرد: بلاهایی که از زمین و آسمان بر سرمان می‌ریزد، به دلیل مغفول ماندن حوزه‌های فرهنگی و هنری مربوط به کودک و نوجوان است، چراکه فرهنگ‌سازی در هر کشوری از همین گروه سنی آغاز می‌شود و متاسفم بگویم که در کشور ما به دلیل سختی‌هایی که در سینمای کودک و نوجوان وجود دارد، به جای حل مساله، صورت مساله را پاک کرده‌ایم و اصولا به این سمت نمی‌رویم؛ در حالی‌که باید یک پاک‌کن بزرگ برداریم و از همین‌جا تمام اشکلاتی را که در گذشته داشته‌ایم، اصلاح کنیم، زیرا پرورش کودکان نیازمند اصلاح بزرگترهاست.

این فعال حوزه شعر و ادبیات کودک با بیان این‌که در حال حاضر ذائقه مخاطبان کودک بسیار تغییر کرده است، افزود: این روزها بسیاری از کودکان ما به مسائل اخلاقی توجه چندانی ندارند و این امور چندان برای‌شان کنجکاوی‌برانگیز نیست، با این حال من و گروه‌مان تلاش می‌کنیم در حد توان خود در این بازار شلوغ سینما و در ترافیک حرف‌های عجیب و غریبی که این روزها در سینمای ما شنیده می‌شود، سهمی کوچک در سینمای کودک داشته باشیم.

او که تجربه کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی «اکسیژن» و «آب» را در کارنامه هنری خود دارد، در ادامه با اشاره به این‌؟که «ترانه‌های پدری» درباره موضوع امانتداری است، اضافه کرد: داستانی رئال داریم که در یک شهر حاشیه‌ای رخ می‌دهد و ما نیز سمنان را انتخاب کردیم چون داستان ما دارای هویت اقلیمی است و نیازمند جایی هستیم که لهجه خاص خود را داشته باشد. ضمن این‌که بخشی از فیلم فضای تغزلی دارد و معماری استان سمنان در این زمینه می‌تواند خیلی موثر باشد. البته فیلمبرداری ما منحصر به یک شهر خاص نیست و در چند شهر این استان انجام می‌شود، چون منطق داستانی ما چنین چیزی را می‌طلبد.

رسولی که پیش‌تر هم دو فیلم دیگر در استان سمنان ساخته، افزود: تصمیم دارم فیلمم را با بازیگران محلی بسازم و برخی از نقش‌ها را هم نابازیگران بازی خواهند کرد، چراکه سال‌هاست در سینمای کودک از حضور نابازیگران استفاده می‌شود و این افراد فضای بکرتری را به فیلم می‌بخشند.

او امیدوار است در نیمه دوم فروردین فیلم خود را کلید بزند و معتقد است فیلمبرداری این فیلم بین ۵۰ تا ۶۰ روز زمان می‌برد.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا ساخت فیلم برای مخاطب کودک مورد توجه فیلمسازان نیست، توضیح داد: سینمای کودک اکران مناسبی ندارد و به خوبی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و این وضعیت در فیلمسازان ایجاد انگیزه نمی‌کند. به همین دلیل می‌بینیم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که درباره کودکان است ولی مخاطب آن‌ها بزرگسالان هستند و این آثار وضعیتی دوگانه دارند و می‌خواهند مخاطب هر دو گروه سنی را جذب کنند.

این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: ورود به فیلمسازی کودک نوعی ریسک است بویژه وقتی می‌خواهی حرفی بزنی که خریدار چندانی هم ندارد ولی شخصا احساس مسئولیت می‌کنم و همچنان معتقدم باید دوباره از حوزه کودک جبران مافات کنیم و با این‌که پیش‌بینی می‌کنیم فیلم ما در موج عجیب و غریب سینمای موجود دیده نشود، می‌کوشیم آینه‌ای مقابل ذهن کودکان ایجاد کنیم و این وظیفه ماست.

محمدمهدی رسولی در پایان با اشاره به حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز گفت: این شبکه‌ها ذهن کودکان را نیز همچون بزرگسالان به شدت اشغال کرده و مجموعه این وضعیت است که حوزه فرهنگ و هنر در گروه سنی کودک و نوجوان را به شرایط اورژانسی رسانده و نیازمند توجهی است که به ویروس کرونا داریم، چون به همان اندازه خطرناک است.  

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.