وضعیت ما در برابر ویروس کرونا «زرد» است/ برای قرنطینه‌سازی جایی هنوز به نتیجه نرسیدیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پس از بررسی نمونه­‌های مشکوک به کرونا در آزمایشگاه­های مرجع کشور و بررسی آن توسط پزشکان متخصص ما از وضعیت سفید خارج و وارد وضعیت زرد شده ‌ایم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در برنامه انتهای الوند که از شبکه دوم سیما با موضوع بیماری کرونا پخش شد با بیان اینکه در سطح جهان سه فرضیه برای شیوع کرونا وجود دارد، گفت: گمان اول این است که این ویروس از جهش طبیعی در ویروس کرونا به وجود آمده باشد. در واقع به صورت طبیعی و بدون دخالت انسانی این اتفاق افتاده است. سناریو دوم این است که چون در شهر ووهان یک آزمایشگاه سطح ۳ وجود دارد احتمال فرار آزمایشگاهی و سپس انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. گمانه سوم هم احتمال یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی از سوی آمریکایی هاست که علیه اقتصاد چین انجام شده باشد.

وی در مورد اقدامات سازمان پدافند غیرعامل کشور پس از شیوع ویروس کرونا نیز گفت: ما با شیوع ویروس کرونا در چین و انتشار اخبار مبتنی بر گسترش آن در سایر کشورهای جهان، قرارگاه پدافند زیستی کشور را در حالت آماده باش قرار دادیم. اولین اقدام ما رصد، پایش و بررسی گزارشات و همچنین ایجاد آمادگی در حوزه های تشخیصی و درمانی کشور بود تا هرگونه گزارش مشکوک به دست آمد مورد بررسی قرار گیرد و پیگیری شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که تا دو هفته پیش همه گزارشاتی که ما از آزمایشگاه‌های تشخیصی کشور و مراکز درمانی می‌گرفتیم ورود ویروس کرونا به کشور را تایید نمی‌کرد، افزود: ما براساس چرخه اقدامات پدافند زیستی که شامل مراحل پیش‌بینی، پیش‌گیری، پیش‌کنشگری و مقابله است در مرحله پیشگیری به این نتیجه رسیدیم که وضعیت کشور سفید است اما پس از بررسی نمونه­‌های مشکوک در آزمایشگاه­های مرجع کشور و بررسی آن توسط پزشکان متخصص در واقع ما از وضعیت سفید خارج شده و وارد وضعیت زرد شده ‌ایم.

وی تاکید کرد: رویکرد قرارگاه پدافند زیستی پشتیبانی و حمایت همه جانبه از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 جلالی در پاسخ به این سوال که آیا منشاء بیماری کرونا که در کشور شیوع پیدا کرده شناسایی شده است، نیز گفت: سوابق بیماران و حتی فوت شدگان از سوی متخصصان برای منشایابی بیماران انجام شده است اما هنوز به جمع بندی مشخصی نرسیدیم بنابراین فرض ما همان انتقال به شیوه طبیعی است که در همه کشورها اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: آزمایشات ویروس‌شناسی نشان می‌دهد که ویروسی که در ایران شایع شده است همان ویروس شایع شده در چین است و تغییری در آن ندیده ایم.

وی با بیان اینکه در اقدامات مقابله‌ای پدافند زیستی سه پایه اساسی داریم، گفت: بحث اول رعایت نکات بهداشتی، درمانی و تشخیصی است. دوم اقداماتی با پایه امنیتی انتظامی است و در پایه سوم اقدامات رسانه‌ای و آموزشی است.

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان برای تشخیص بیماری کیت‌های تشخیصی توسط WHO در اختیار کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: در حوزه درمان نیز هنوز در دنیا دارو و واکسنی وجود ندارد بلکه پزشکان به درمان عوارض ناشی از این بیماری می‌پردازند. اما مهمترین موضوع در مقابله با کرونا در حوزه رسانه است. آنچه اهمیت دارد اطلاع رسانی درست، آموزش، پرهیز از ایجاد هراس و تقویت اعتماد عمومی به سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشور است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ۶۰ درصد کار در حوزه رسانه آموزش و اطمینان بخشی و راهنمایی های بهداشتی است اگر این موضوع به درستی انجام نشود ممکن است نیاز به رعایت الزامات امنیتی پیدا کنیم که خوشبختانه هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است.

وی با بیان اینکه اکنون که از فضای انتخابات بیرون آمده‌ایم بهتر است میزان آموزش، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مردم افزایش یابد، گفت: موضوع کرونا در کشور ما قابل کنترل است چون به نظر من ظرفیت های علمی، درمانی و تشخیصی کشورمان در حوزه بهداشت و درمان در رده کشورهای پیشرفته دنیاست و کمبودی نداریم.

 جلالی همچنین در مورد اقدامات قرنطینه‌ای نیز توضیح داد: در چرخه اقدامات پدافند زیستی احتمال قرنطینه زمانی است که انتشار ویروس از کنترل خارج شود که هنوز ما در مورد قرنطینه کردن جایی به جمع بندی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته آیین نامه‌ای را با نام مرزبانی زیستی مصوب کردیم و چند هفته قبل هم مجدد آن را ابلاغ کردیم، گفت: جلسات متعددی تشکیل شده است و دستگاه‎های مختلف مانند نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی، تمامی مرزهای ریلی، زمینی،‌ هوایی و دریایی تحت اقدامات کنترلی قرار دارد و مرکز کنترل بیماری های واگیردار وزارت بهداشت هم در همه مرزها مستقر است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه صداقت و صراحت زیادی در وزارت بهداشت وجود دارد و هیچ گونه گرایش سیاسی در اعلام اخبار مربوط به کرونا احساس نکردم، گفت: به نظر من اولویت وزارت بهداشت سلامت مردم است و برداشت‌ها و گمانه‌زنی‌های برخی در فضای مجازی درست نیست و این بیشتر ناشی از فضای مجازی رها شده است.

وی در پایان تاکید کرد: درخواست من از همه فعالان سیاسی و انقلابی کشور این است که سلامت مردم را وارد مسائل سیاسی نکنند، مساله مقابله با انتشار ویروس کرونا یک مساله ملی و جدی است . همه باید به وزارت بهداشت و درمان کمک کنند تا انشاالله بتوانند با اتکا به قابلیت های بسیار ارزشمند بومی کشور با این ویروس مقابله نماید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.