وضعیت نامشخص وویجر۱ در فاصله ۱۸,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتری زمین

۱فروردین ۱۳،

کاهش شدید پرتوهای کیهانی ثبت‌شده در آشکارسازهای دورترین فضاپیمای زمینی ممکن است به این معنی باشد که فضاپیمای وویجر۱ بالاخره از منظومه شمسی خارج شده است، اما کارشناسان در این مورد اختلاف نظر دارند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، دو فیزیکدان فضایی می‌گویند که سفینه فضایی وویجر۱ اولین فضاپیمایی است که به خود جرات داده از هلیوسفر (حباب مغناطیسی خورشید که محدوده منظومه شمسی را محافظت می‌کند) خارج شود، اما نظر دانشمندان دیگر در این رابطه چیز دیگری است.
ویلیام وبر از دانشگاه ایالتی نیومیکزیکو در لاس‌کروسز و همکار درگذشته‌اش، فرانسیس مک‌دونالد از دانشگاه مریلند، یافته اخیرشان را بر اساس سیگنال‌هایی قرار داده‌اند که در آگوست قبل (مرداد ۹۱) توسط ابزار آزمایشگر پرتوهای کیهانی وویجر۱ (که خودشان در ساخته‌شدنش کمک کرده بودند) ثبت شده است.
این ابزار کاهش شدیدی را در شدت پرتوهای کیهانی ثبت کرده که توسط میدان مغناطیسی خورشید به دام افتاده‌اند و همچنین شاهد افزایش مداوم پرتوهای کیهانی بوده که از نواحی دورتری تولید شده‌اند. از این الگو چنین برمی‌آید که وویجر۱ به جایی فراتر از حوزه نفوذ میدان مغناطیسی خورشید رفته است و دیگر چیزی از آن در برابر پرتوهای کیهانی کهکشان محافظت نمی‌کند.
ولی گزارش ناسا در ۲۰ مارس/۳۰ اسفند، یعنی همان روزی که گزارش وبر و مک‌دولاند انتشار یافت. در این گزارش، دانشمندان دیگر وویجر که داده‌های مشابهی را در پاییز قبل تحلیل کرده بودند، آن چه را در آن زمان گفته بودند، تکرار کرده‌اند: داده‌های پرتو کیهانی بیان می‌کند که وویجر۱ در منطقه گذار در بخش خارجی هلیوسفر است، اما تا زمانی که تغییر چشم‌گیری در شدت میدان مغناطیسی و مسیر آن ملاحظه نشود، مطمئنا این سفبنه در میدان نفوذ مغناطیسی خورشید قرار دارد.
یکی از دانشمندان وویجر به نام استامتیوس کریمیگیس از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانزهاپکینز می‌گوید که بیانیه ناسا به خودی خود گویای همه چیز هست. او می‌گوید: «چیزی بیشتر برای گفتن وجود ندارد. این خبر قدیمی‌شده است».
وبر اما تفاسیر متفاوت از داده‌ها را «بحثی بر سر کلمات» می‌داند. او اشاره می‌کند که دانشمندان علوم فضایی پیش از این پذیرفته‌اند که این سفینه، که حالا تقریبا ۱۲۳ واحد نجومی (حدود ۱۸٫۵ میلیارد کیلومتر، هر واحد نجومی معادل فاصله متوسط زمین از خورشید یا ۱۵۰ میلیون کیلومتر است) از زمین فاصله دارد، در مرداد ماه قبل تغییر محسوسی را در شدت پرتوهای کیهانی ملاحظه کرده که به طور قطع نشان‌گر این است که از هلیوسفر خارج شده است. فضاپیما از مرز منظومه شمسی قبل و می‌توان گفت که این مرز، لبه هلیوسفر است.
وبر اشاره می‌کند که رفتار میدان مغناطیسی خورشید در لبه هلیوسفر به شدت متغیر است. وویجر۱ نوساناتی را در میدان ثبت کرده، ولی دامنه آن به اندازه تغییر پرتوهای کیهانی نیست. فضاپیمای دوقلوی آن یعنی وویجر۲ هنوز داخل قلمرو هلیوسفر و در فاصله تقریبی ۱۰۱ واحد نجومی‌از زمین قرار دارد و هنوز به منطقه گذار نرسیده است.
کریمیگیس می‌گوید که تا پیش از انتشار یافتن مقاله‌های بعدی که قرار است به زودی منتشر شوند، «ما چیز بسیاری در مورد میدان مغناطیسی نمی‌توانیم بگوییم. اینجا جایی است که داده‌های میدان مغناطیسی وجود دارند، نه در مقاله وبر».


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.