وضع کنونی تفکر در ایران چطور است؟/ آیا لازم است به غرب اقتدا کنیم؟

۲۸ام بهمن ،

به گزارش خبرآنلاین، دکتر داوری اردکانی در این اثر به بررسی موضوع تفکر و پیشینه آن می پردازد و ضمن بررسی وضعیت تفکر در ایران، خواننده را با موضوع زبان که آیینه تفکر و معرفت است و موضوعات دیگر در زمینه فرهنگ، فلسفه، شعر، تحولات تازه علم و … آشنا می کند. «وضع کنونی تفکر در ایران» در هشت فصل به کلیاتی در باب آشنایی با تفکر اروپایی، شرق شناسی و بحران تفکر در ایران، وضع ما در برابر تاریخ غرب، وضع تاریخی فلسفه در ایران، وضع فلسفه در روزگار ما، وضع کنونی شعر، وضع کنونی زبان فارسی و خاتمه پرداخته است.

داوری در این کتاب که نخستین بار سی سال قبل انتشار یافته، اینگونه مطرح می‌کند که هر دوره تاریخی با یک اصول و مبادی خاصی آغاز می‌شود و وقتی این اصول از اعتبار و اثربخشی افتاد، دوره تاریخی به پایان می‌رسد. اما قومی که تاریخ آن به پایان رسیده با تفکر اصول تازه‌ای وضع می‌کند یا آن را از دیگران فرا می‌گیرد و تاریخ تازه‌ای را آغاز می‌کند. این تاریخ از حیث ذات و ماهیت با تاریخ قدیم متفاوت است و اصول و قواعد احکام معتبر در آن را نباید با اصول و قواعد و مناسبات و معاملات دوره قبل درهم آمیخت. البته این به معنای جدایی هر دوره تاریخی از یکدیگر نیست بلکه بسته به این که تاریخ قدیم کی کجا و چگونه به پایان می رسد چگونگی آغاز تاریخ و پایان آن متفاوت است.

مولف همچنین معتقد است:‌ ما در برخورد با غرب با مسائل بسیار روبه رو شده‌ایم و مسائل غلطی هم در باب این برخورد طرح کرده‌ایم. فی المثل، اگر پرسیده شود که آیا لازم بود که در علم و عقل و معاملات و به طور کلی، در تمدن به غرب رو کنیم؟ پرسش درست طرح نشده است، زیرا رو کردن به غرب تابع اراده و میل یا تفنن بعضی کسان نبوده و ممانعت بعضی دیگر هم نمی‌توانسته است جلو آن را بگیرد.

ما راه غرب را اختیار نکردیم، بلکه قهر تمدن غربی ما و تمام اقوام دیگر غیر غربی را به راهی انداخت که هنوز غالب این اقوام افتان و خیزان و لنگ لنگان و پریشان و سرگردان در آن راه می روند. مبنای طرح چنین مسئله‌ای که اصل و اساس درست ندارد، چیست؟ طرح این مسئله و نظایر آن اتفاقی نیست و لااقل با نفسانیات ما ارتباط دارد، اما نفسانیات یک قوم هم، بسته به وضع تاریخی آن قوم است. قومی که از قبل خود بریده و آینده را در ظاهر تاریخ قوم دیگر و در صرف تمدن می بیند، به جای تفکر و طرح درست مسئله به قبل خود پشت می کند و در حسرت تمدن دیگر به ستایش این و نکوهش آن می پردازد.

این اثر ضمن بررسی وضعیت تفکر در ایران خواننده را با موضوع زبان که آیینه تفکر و معرفت است و موضوعات دیگر در زمینه فرهنگ، فلسفه، شعر و تحولات تازه علم و …. آشنا می‌کند.
چاپ سوم این اثر در ۱۸۸ صفحه با مقدمه تازه از استاد داوری اردکانی، با قیمت ۸هزار تومان به علاقمندان حوزه تفکر واندیشه عرضه شده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.