وعده‌ مسؤول کارگروه حل مشکل کاغذ

قانون- مسؤول کارگروه حل مشکل کاغذ با دادن وعده‌ی کاهش قیمت کاغذ، گرانی ارز را دلیل گران شدن کاغذ عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، داریوش رضوانی که با حکم علی اسماعیلی ـ سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به این سمت منصوب شده است، درباره برنامه‌های این کارگروه برای حل مشکل کاغذ گفت: این کارگروه با توجه به درخواست فعالان نشر از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده است و می‌خواهد دغدغه‌ها و آسیب‌های این حوزه را برررسی کند و بر اساس پیشنهادهای فعالان این حوزه، مسائل کاغذ حوزه کتاب و مطبوعات را حل کند.

او ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم با هماهنگی‌ای که با بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهیم، سازوکارهای ممکن برای حل مشکل کاغذ را بررسی کنیم و از سوء استفاده‌های احتمالی در این حوزه جلوگیری کنیم تا بتوانیم بازار کاغذ را تعدیل کنیم.

رضوانی همچنین تأکید کرد: شرایط پیش‌آمده به گونه‌ای است که هم تولیدکنندگان کاغذ و هم دست‌اندرکاران توزیع کاغذ آسیب‌های فراوانی می‌بینند. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان کاغذ نیز با دشواری‌هایی مواجه هستند؛ بنابراین ما تلاش می‌کنیم این مسائل را سامان‌دهی کنیم.

مسؤول کارگروه حل مشکل کاغذ با اشاره به این‌که وزارت ارشاد مسؤولیتی در زمینه قیمت‌گذاری برای کاغذ ندارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسؤولیتی در زمینه قیمت‌گذاری کاغذ ندارد؛ اما از آن‌جا که این مسأله متوجه فعالان عرصه نشر است و این فعالان دغدغه‌های خود را با وزارت ارشاد در میان گذاشته‌اند، ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این دغدغه‌ها را به وسیله مسؤولان ذی‌ربط حل کنیم.

او در پاسخ به این‌که علت گرانی کاغذ چیست، گفت: فکر می‌کنم یک مقدار بحث گرانی ارز در این زمینه مؤثر بوده است. قرار بود ارز مبدأ به کاغذ داده شود؛ اما در تقسیم‌بندی بانک مرکزی، ارز مبدء به کاغذ اختصاص داده نشد و در نتیجه قیمت کاغذ بالا رفت.

رضوانی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت کاغذ داخلی نیز از سال گذشته تاکنون چندبرابر شده است، گفت: با توجه به این‌که برای تولید کاغذ مواد خام از خارج وارد می‌شود، این گرانی متوجه کاغذ داخلی نیز شده است.

او در پایان با تأکید بر پایین آمدن قیمت کاغذ، گفت: تمام تلاش این کارگروه، تعدیل قیمت کاغذ است و حتما این اتفاق می‌افتد؛ چون فعالان نشر این مطالبه را دارند و خواهان این اتفاق هستند.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.