وعده تعدیل قیمت‌ها در بازار شب عید/ آغاز طرح فروش فوق العاده اصناف از امروز

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت ضمن اعلام آغاز طرح فروش‌های فوق‌العاده توسط اصناف از امروز وعده داد که قیمت کالاهای پرمصرف در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان تعدیل شود.

به گزارش ممتازنیوز، عباس قبادی در یک برنامه خبری، اظهار کرد: امسال به جهت نکاتی که در بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است و با توجه به نزدیکی ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تامین کالا،  تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها انجام شده است.

وی در ادامه از اجرای طرح فروش‌های فوق‌العاده توسط اصناف خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی امسال فروش های بهاره و نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا را در کشور برگزار نمی‌شود و طرح فروش فوق العاده ای در دستور کار قرار گرفت؛ با توجه به اعلام آمادگی اصناف و تشکل ها، عرضه مستقیم کالا در قالب این طرح و از امروز در سراسر کشور اجرا می‌شود.

آغاز توزیع میوه از هفته آینده

دبیر ستاد تنظیم بازار، در ادامه درباره تامین و ذخیره سازی میوه و مرکبات نیز اظهار کرد: ذخیره‌سازی میوه و مرکبات از ماه های گذشته انجام شده است و با استفاده از ظرفیت اصناف و تشکل ها و همکاری خوب مجموعه جهاد کشاورزی توزیع گسترده این کالاها از هفته آینده در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

غرفه رایگان برای باغداران

قبادی همچنین با اشاره به مشکلات و مسائل حوزه تولید، تصریح کرد: با هماهنگی استانداری ها در سراسر کشور، غرفه هایی به صورت رایگان جهت عرضه مستقیم کالا در اختیار باغداران و تشکل های مربوطه قرار خواهد گرفت که این موضوع در تعدیل قیمت ها و تنظیم بازار تاثیر مثبتی خواهد داشت.

تشدید نظارت‌ها از امروز

این مقام مسئول با تاکید بر گسترش و شدت نظارت‌ها بر بازار میوه شب عید، گفت: نظارت ها از محل دپوی میوه و انبارها تا سطح شبکه توزیع خرد توسط بخش‌های نظارتی به صورت ویژه از امروز انجام خواهد گرفت و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بلافاصله برخورد قانونی انجام می‌شود.  مقادیر زیادی میوه توسط بخش خصوصی نیز ذخیره سازی شده است که با تزریق این اقلام به بازار شاهد کاهش و تعدیل قیمت‌ها در بازار پایانی سال خواهیم بود.

تداوم صادرات سیب و پرتقال

وی افزود: متاسفانه مشکل و معضل گرانی وجود دارد که البته در هر بخش دلایل خودش را دارد، عرضه گسترده کالا می‌تواند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند. امسال تلاش کردیم تا اقلام مورد نیاز در بازار را از طریق تولیدات داخلی و با کالاهای تولید داخل تامین کنیم. واردات میوه‌های گرمسیری که در سال‌های گذشته آزاد بود انجام نشد، اما بازار با تولید داخل تامین شد. از طرف دیگر صادرات هم در راستای کمک به تولیدکنندگان متوقف نشد و صادرات سیب و پرتقال آزاد است.

چرا نرخ مصوب کالاها رعایت نمی‌شود؟

قبادی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا نرخ مصوب کالاها رعایت نمی‌شود، گفت: بالغ بر ۷۰ درصد نیاز مردم در بخش اقلام پروتئینی و میوه و مرکبات از بازارهای میوه و تره بار تامین می‌شود. تلاش ما توزیع گسترده و متناسب با نیاز بازار و در همچنین کنترل و تعدیل قیمت‌هاست؛ خوشبختانه در کشور از نظر تامین و ذخایر کالا، مشکل و کمبودی وجود ندارد.

وی مدیریت خرید را در جلوگیری از ایجاد تلاطم و تنش در بازار مهم دانست و گفت: در مورد لوازم خانگی، به واسطه عرضه مستقیم، کالا با قیمت مصوب عرضه می‌شود، در مورد برخی از کالاها نیز، به دلایل مختلف، از جمله افزایش هزینه واردات مواد اولیه تولید، قیمت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت. اما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در خصوص کالاهای پرمصرف ایام عید، قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز، مهم‌ترین کالاهایی که اخیرا رعایت نشدن نرخ مصوب آن‌ها خبر ساز شده مرغ و تخم مرغ است. به طوری که در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ به حدود ۳۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. این در حالی است که نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.