وعده دادند اما خودرو گران شد

جام جم آنلاین قول های مسئولان را بازخوانی می‌کند

جام جم آنلاین: ۱۸ ماه از آغاز اجرای قانون هدفمندی می‌گذرد. از هنگام اجرای این طرح تاکنون مسئولین اقتصادی به ویژه وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت وعده‌هایی در زمینه عدم افزایش قیمت خودروهای داخلی دادند اما همچنان شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این تولیدات از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی هستیم.در همین پیوند، سخنان این مسئولین را بازخوانی کردیم تا شاید وعده‌های داده شده آنها در این زمینه یادآوری شود و چاره‌ای بیندیشند.

سه ماه بعد از  آنکه “محمود احمدی نژاد” در تلویزیون حاضر شد و آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد، “جواد نجم الدین” مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو  با ترتیب دادن نشستی خبری تعدادی از خبرنگاران را به ایران خودرو دعوت کرد تا در آخرین روزهای سال ۸۹ به آنها اعلام کند که ایران خودرو سال آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود را کنترل خواهد کرد تا مانع از فشار روانی مضاعف بر بازار و افزایش تورم شود.

مدیر عامل بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران که ۵۰ تا ۵۵ درصد خودروهای داخلی از سوله‌های آبی کارخانه تحت مدیریت او بیرون می‌آید در این نشست خبری تأکید کرد: «ما سال آینده تمام استانداردهای قانونی از جمله ایربگ را در محصولات تولیدی خود نصب می کنیم و قیمت را نیز افزایش نمی‌دهیم.» 

مدت زمان زیادی طول نکشید تا سخنان از سر تعجیل نجم الدین زیر سوال رفت و رسانه‌ها از افزایش ۱۰ تا ۳۵ درصدی قیمت خودروها در کشور خبر دادند که بخشی از این افزایش‌ قیمت‌ها نیز به تولیدات ایران خودرو مربوط می‌شد.

مدیرعامل ایران خودرو در تاریخ ۱۵ تیر ۹۰ درباره‌ افزایش قیمت برخی از محصولات تولیدی این شرکت نیز توضیح داد؛ من خواهش می‌کنم رسانه‌ها اگر سوالی از ما دارند، واقعیات را بنویسند. ما سه مدل از خودروهای خود را دو تا سه درصد افزایش قیمت و سه مدل از خودروهای خود را نیز دو تا سه درصد کاهش قیمت دادیم، اما هیچ‌وقت کسی از من درباره کاهش قیمت سوال نکرده و همه درباره‌ افزایش قیمت سوال می‌کنند.

وی افزود: قیمت تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ حدود ۳٫۵ درصد افزایش یافت و قیمت خودروهای پارس ELX، پارس معمولی و پژو ۴۰۵ GLX نیز حدود ۲٫۵ تا ۳ درصد کاهش یافت.

نجم‌الدین، افزایش بهره‌وری را دلیل اصلی کاهش قیمت برخی از محصولات تولیدی ایران خودرو دانست و اضافه کرد: افزایش نرخ ارز به همراه چند عامل دیگر دلایل افزایش قیمت چند خودرو ساخت داخل ایران خودرو بودند.

تولید ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو برای ایجاد ثبات در بازار؛ وعده‌ای که محقق نشد

مدیر عامل ایران خودرو در آغازین روزهای سال ۱۳۹۰ و تنها مدتی کوتاه بعد از آخرین نشست خبری خود که اسفند ماه سال ۸۹ برگزار شده بود؛ وعده‌های خوش خودروسازی را ادامه داد و اعلام کرد که ایران خودرو برای ایجاد ثبات در بازار ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید خواهد کرد.

در حالی که نجم‌الدین در ابتدای سال وعده تولید۸۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری در این شرکت را داده بود این شرکت تا پایان سال تنها ۷۴۹ هزار و ۳۱۸دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید و روانه بازار کرد تا یکی دیگر از وعده‌های مدیر عامل ایران خودرو نیز بدون نتیجه بماند.

اعلام رسمی افزایش قیمت خودروها در اسفند ۹۰

سال ۹۰ سالی پرتلاطم برای اقتصاد ایران بود که خاطره افت و خیزهای قیمت طلا و سکه و مرغ آن بی‌شک تا سال‌ها در اذهان باقی خواهد ماند؛ البته خودروسازان نیز که در این معرکه بازار ارز را آشفته می‌دیدند و شاهد افزایش روزبروز قیمت رفبای خارجی خود بودند، بیکار ننشستند و بر خلاف ادعای مسئولین خودروسازی کشور قیمت خودروهای داخلی را افزایش دادند.

در آخرین ماه‌های سال ۹۰ بخشی از سرمایه های سرگردان مردم به سمت خرید خودرو کشانده شد، این اتفاق از یک سو و وجود دلال بازی و سفته بازی در بازار از سوی دیگر  باعث گرانی خودرو در کشور شد. هر چند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان این تفاقات را غیرقانونی خواند و بارها از عدم افزایش قیمت ها خبر داد؛ اما همین نهاد به ناگاه در هفته پایانی سال ۹۰ خبر از افزایش نجومی و البته قانونی برخی خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا داد؛ بدون اینکه هیچ مصوبه ای برای افزایش قیمت خودروهای شرکت های خصوصی مانند کرمان خودرو یا گروه خودرو سازی بهمن داشته باشد.

حالا امروز بعد از گذشت کمتر از ۱۵ ماه از سخنان “جواد نجم الدین” مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو که به مردم قول داده بود، قیمت‌خودروهای تولیدی این مجموعه در راستای کمک به هدفمندی یارانه‌ها افزایش نخواهد داشت؛ قیمت برخی از محصولات این شرکت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بعنوان مثال خودرو تندر ۹۰ دو گانه سوز که در روزهای پایانی سال ۸۹ به هنگام وعده مدیر عامل ایران خودرو مبنی بر افزایش نیافتن قیمت خودرو؛ حدود ۱۴ میلیون تومان بود، امروز به بیش از ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

مهدی جلیلی-خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.