وعده رئیس جمهور درمورد سهام عدالت محقق می‌شود؟

به نظر می رسد فعلا قرار نیست پازل آزادسازی سهام عدالت تکمیل شود؛ فرایندی که از اواسط اردیبهشت ماه کلید خورد و تا کنون ۶۰ درصد آن آزادسازی و نه قابل معامله، شده است. طبق وعده رئیس جمهور قرار بود باقی مانده این سهام در ۲۲ بهمن ماه آزاد شود که این موضوع با اما و اگر همراه شده است.

به گزارش ممتازنیوز، ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت ٩ اردیبهشت ماه صادر شد و مشمولان از ١٠ اردیبهشت تا ١٠ خردادماه این اختیار را داشتند که روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند.

بر این اساس و طبق آمار، از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند. این افراد از ٨ خردادماه امکان فروش ۳۰ درصد از سهام خود را با مراجعه به بانک ها یا کارگزاری ها داشتند. بر این اساس رئیس جمهور وعده داد که ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت برای عید غدیر و ۳۰ درصد دیگر هم برای ۲۲ بهمن آزاد می‌شود که البته ۳۰ درصد وعده داده شده برای عید غدیر تحقق یافت.

وعده روحانی در شرایطی داده شد که بازار سرمایه در روزهای اوج خود قرار داشت؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان، تا ۳۰ میلیون تومان هم رسیده بود؛ اما با برگشتن ورق بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت نیز رو به کاهش گذاشت و درحال حاضر  ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان، کمی کم‌تر از ۱۰ میلیون تومان است.

البته این تنها اتفاق ناخوشایند درمورد سهام عدالت نبود و باید گفت گرچه آزادسازی این سهام صورت گرفت اما مشمولان به طور مستقیم امکان معامله نداشتند و باید سفارش فروش خود را در کارگزاری ها و بانک ها ثبت می کردند؛ اتفاقی که از یک طرف باعث افزایش فشار فروش در بازار شد و به روند نزولی بازار دامن زد و از طرف دیگر سفارش بسیاری از مشمولان فروش نرفت و این افراد پول حاصل از فروش خود را دریافت نکردند. حتی کار به جایی رسید که به طور کلی فرایند فروش سهام عدالت برای مدتی متوقف ماند.

با همه این اوصاف، قرار بود طبق وعده رئیس جمهور بخش سوم سهام عدالت در ۲۲ بهمن ماه آزاد شود تا پرونده آزادسازی سهام عدالت در سال جاری بسته شود، اما آنطور که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی به ایسنا اعلام کرده است “تاریخ مذکور با توجه به شرایط آن زمان بازار اعلام شده و در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم گرفته می شود.”

وی همچنین تاکید کرد که فعلا برنامه ای برای این کار نداریم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.