وعده غذایی مفید و مناسب در روزهای سرد

گردآوری توسط گروه سرگرمی ممتاز نیوز

پورتال  ایران

بیرون رفتن از منزل و جدا شدن از گرمای دلنشین رختخواب در صبح روزهای سرد پاییز و زمستان، کمی سخت و ناخوشایند است. بپردازیم.

اما مواجهه شدن با سرمای هوا آن قدرها هم مشکلی نیست، به شرط اینکه به اصول تغذیه صحیح و مقدار کالری مورد نیاز بدن، توجه داشته باشیم. به جرات می توان گفت که صبحانه مهم ترین وعده غذایی در ساعات آغازین روز است تا با نیروی کافی به فعالیت های روزمره بپردازیم .

پورتال  ایران

 

در واقع اهمیت ” صبحانه” به این خاطر است که بدن پس از تحمل گرسنگی در مدتی حداقل ۷ ساعت ، نیاز به دریافت مواد غذایی دارد و این در حالی که گرچه فعالیت دستگاه های بدن در شب کاهش می یابد، اما نیاز آنها به انرژی قطع نمی شود. برای اینکه این وعده غذایی به مطلوب ترین حد خود برسد، می بایست حتما به خوراکی های که در صبحانه مصرف می شود، توجه کرد. صبحانه نباید صرفا به خوردن چند شیرینی یا شکلات خلاصه شود. این خوراکی ها سرشار از چربی ها و فاقد ویتامین هاست. در واقع دیگر وعده های غذایی کمبود مواد مغذی صبحانه را برای بدن جبران نمی کند و فرد تمام طول روز را با کمبود غذایی سپری خواهد کرد. در شرایط ایده آل صبحانه باید ۲۵% انرژی روزانه ما را تامین کند. در این صورت یک نوشیدنی، میوه تازه، یکی از محصولات لبنی و نان یا یکی دیگر از غلات نمونه ای از صبحانه ایده آل هستند.

پورتال  ایران

 

نوشیدنی گرم؛ جز لاینفک صبحانه: نوشیدنی گرم نه تنها آب بدن را تامین می کند بلکه موجب گرم شدن بدن نیز می شود. با نوشیدن اولین جرعه چای، قهوه یا شیر، احساس شادابی و سرزندگی تمام وجود را پر می کند.
میوه؛ دوست سلامتی: پرتقال ، نارنگی، کیوی، سیب، موز و… بهترین میوه های پاییز و زمستان هستند و که برای وعده صبحانه بسیار مفید خواهند بود. میوه ها منبع غنی فیبر، ویتامین ها و مواد مغذی خصوصا آنتی اکسیدان ها هستند، قدرت بدنی را بالا برده و با رادیکال های آزاد که باعث پیری می شوند، مقابله می کنند. پس برای اینکه همیشه کاملا شاداب و پرانرژی باشید، خوردن میوه ها را به عنوان یک ماده نیروزای طبیعی فراموش نکنید.
غلات؛ ماده غذایی اصلی: نان، بیسکوییت و دیگر غلات سرشار از قندهای ساده بوده و انرژی مورد نیاز بدن را برای انجام فعالیت های صبح تامین می کند. مقدار خوردن این گروه خوراکی ها به میل و اشتهای شما بستگی دارد.
لبنیات؛ خوشمزه و ضروری برای بدن: شیر، ماست و پنیر حاوی کلسیم هستند که برای سلامتی استخوان ها بسیار مفید بوده و پروتئین های مورد نیاز را تا سطح بسیار خوبی تامین می کند.
به رغم اهمیت بسیار بالا و قابل توجه صبحانه، اما جای این وعده غذایی در زندگی بسیاری از ما هنوز خالی است. کمبود وقت و بی اشتهایی، دو دلیل اصلی افرادی است که از این وعده غذایی غفلت می کنند. اختصا ص ۱۵ تا۲۰ دقیقه وقت برای خوردن صبحانه این بهانه را برطرف می کند. توجه به این وعده غذایی در خانواده هایی که کودک دارند، چندین برابر می شود. اگر برای بیدارکردن بچه ها از خواب برنامه ریزی داشته باشیم، نگرانی و اضطراب دیر رسیدن به مدرسه، مانع صبحانه خوردن با آرامش آنها نمی شود. کسانی هم که پس از بیدارشدن میلی به صبحانه ندارند، بهتر است یک فنجان چای یا قهوه در منزل بنوشند و مقداری ماسـت، میوه و… را با خود به محل کارشان ببرند. اما از بی اشتهایی کودکان به صبحانه نباید ساده گذشت، زیرا در اغلب موارد کودک نسبت به بعضی موادغذایی حساسیت دارد. به عنوان مثال، بسیاری از بچه ها به سختی شیر را هضم می کنند. در چنین مواردی معمولا توصیه می شود که دیگر لبنیات مانند ماست به کودک داده شود. اگر مشکل هضم برطرف شد، بهتر است بین زمان بیدارشدن او و خوردن صبحانه فاصله ای باشد. در این زمان نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه، کودک احساس گرسنگی می کند.
خوردن صبحانه کامل و صحیح را در روزهای سرد فراموش نکنید و مطمئن باشید که این وعده غذایی می تواند حربه مفیدی برای مقابله با سرما باشد.

 

 

منبع:Doctissimo.fr


پورتال ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.