وعده های کلینتون در جمع مقامات کشورهای جزایر اقیانوس آرام

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، “هیلاری کلینتون ” روز گذشته در آغاز سفر دوره ای ۱۱ روزه اش به اقیانوسیه برای شرکت در اجلاس کشورهای جزایر اقیانوس آرام، وارد “کوک” شد.

همزمان با افزایش تنشها میان چین و همسایه های این کشور بر سر جزایر مورد مناقشه و تهدیدات درباره تغییرات آب و هوایی، کلینتون در آغاز این سفر در جمع رهبران کشورهای جنوب اقیانوس آرام وعده داد که دولت آمریکا به تعهدات خود برای برقراری امنیت در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه پایبند است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده سابقه طولانی مدت خود را در حمایت از تجارت دریایی در منطقه و سلطه بر هر قدرت جهانی رها نمی کند.

کلینتون قرار است در همایش سالانه استرالیا ، نیوزیلند و دیگر کشورهای جزایر جنوبی اقیانوس آرام شرکت و درباره تغییرات آب و هوا و برابری جنسیتی در این همایش صحبت کند.

به گزارش سایت شبکه تلوزیونی ” بی بی سی” ، این سفر یازده روزه به شش کشور منطقه با هدف افزایش نفوذ آمریکا در این منطقه انجام می شود که از طریق افزایش کمکهای اقتصادی و نظامی آمریکا به کشورهای منطقه صورت خواهد گرفت.

همچنین گزارشگر شبکه انگلیسی کمکهای آمریکا به این کشورها را بخشی از استراتژی دولت اوباما برای مقابله  با افزایش نفوذ چین در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه خواند.

قرار است کلینتون قبل از سفر به روسیه برای شرکت در اجلاس “اپک” از کشورهای اندونزی ، چین ، تیمور شرقی و برونئی هم دیدار کند.

سایت خبری یاهو نیز در مطلبی با اشاره به سفر کلینتون به جزایر کوک در اقیانوس آرام، این اقدام را در راستای تلاشها برای مهار نفوذ رو به رشد چین در میان کشورهای کوچکی که جزیره هستند، دانست.

جزایر کوک متشکل از ۱۵ جزیره بوده که جمعیت ۱۱ هزار نفری در آن ساکن بوده و بزرگتر از واشنگتن است.

گسترش روابط چین با جزایر کوک که کشوری فقیر بوده باعث شده تا آمریکا به فکر مهار نفوذ چین بیفتد و هم اکنون این موضوع به اولویت های مهم واشنگتن تبدیل شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.