وعده پرداخت اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی عمل نشد/ داد دامداران درآمد

در شرایطی که دولت به وعده پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت شیر عمل نکرده است، دامداران می‌گویند قیمت نهاده‌ها هم بالا رفته و تولید برای آنها ضرر می‌کند و چاره‌ای جز روانه کردن دامها به کشتارگاه‌ها ندارند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، یک ماه گذشته با تصویب هیأت وزیران قرار شد ۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت شیر پرداخت شود تا قیمت فرآورده‌های لبنی تا پایان سال افزایش نیابد،‌این تصمیم دولت در پی درخواست‌های مکرر دامداران مبنی بر به صرفه نبودن تولید و پائین بودن خرید شیر خام و نبر درخواست کارخانه‌های لبنی برای پایین بودن قیمت فراورده‌های لبنی انجام شد.

اما بیش از یک ماه از تاریخ مصوبه می‌گذرد و هنوز این اعتبار به صنعت شیر تخصیص نیافته است. دامداران می‌گویند قیمت تمام شده شیر خام بیش از ۱۳۰۰ تومان است اما شیر خام را ۹۰۰ تومان می‌‌خرند.

آنها می‌گویند قیمت نهاده‌های دامی هم که ۷۰ درصد در قیمت نهایی شیر خام موثر است به شدت بالا رفته است و تولید برای آنها اقتصادی نیست و تعبیرشان این است که فرستادن دام به کشتارگاه به جای اینکه روزانه هزینه‌ گزافی را برای دامها هزینه کنند تصمیم آنهاست.

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران می‌گوید:‌ پول دادن دولت به صنعت شیر، آش نخورده و دهن سوخته است. پول ندادند در عوض نهاده هم گران شد، جو از کیلویی ۸۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان رسید.

وی ادامه داد: به رغم اینکه رئیس مجلس هم دو سه روز پیش به عدم پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان صنعت شیر اعتراض کرد، اما کسی توجهی نمی‌کند اما بهترین راه این است که اعتبار برای خرید علوفه داده شود.

اگرچه اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی هنوز تخصیص نیافته اما دو نظر برای نحوه استفاده آن پیش‌بینی شده است، نخست اینکه این اعتبار به کارخانه‌های لبنی داده شود و آنها به ازای خرید یک کیلو شیر خام ۱۳۰۰ تومان به آنها پرداخت کنند که در واقع دولت برای یک کیلو شیر خام که اکنون ۱۱۱۰ تومان است ۱۹۰ تومان یارانه می‌دهد.

تئوری دوم این است که اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان را به دامداران بدهند و در حقیقت اتحادیه‌ها مسئول تأمین علوفه دامداران شوند.

سلطانی می‌گوید بر اساس نظرسنجی که اخیرا انجام داده‌اند، ۸۰ درصد دامداران معتقدند پول باید برای خرید علوفه صرف شود زیرا در اینصورت یارانه را به حلقه اول تولید می‌دهند و پرتی ندارد، اما اگر پول به کارخانه‌های لبنی داده شود حلقه‌واسط یا ماقبل آخر مصرف کننده است که به کار تولید نمی‌آید.

وی می‌گوید خود کارخانه‌های لبنی نیز معتقد نیستند که اعتبار از طرف کارخانه‌ها به دامداران داده شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران می‌گوید  این تفاهمنامه بین وزارت صنعت و دامداران و کارخانه‌های لبنی منعقد شده است. تا به ازای دادن این اعتبار قیمت شیر خام و فرآورده‌های شیر لبنی افزایش نیابد.

وی معتقد است، اگر اختیارات به تشکل‌ها  و اتحادیه‌ها داده شود، مهمترین تأثیر را در تنظیم بازار می‌تواند داشته باشند اما به گفته وی در دولت یازدهم به رغم شعارهای مختلف بخش خصوصی و تشکل‌ها نقشی در تصمیم‌گیری‌ها نداشته‌اند.

*۳۰۰ میلیارد تومان را ندادند نهاده‌ها هم گران شد

سید محمد حسینی مدیرعامل اتحادیه دامداران استان گلستان نیز از وضعیت گرانی نهاده‌ها در استان‌ها می‌گوید که سبوس از کیلویی ۶۰۰ به ۹۰۰، جو از ۶۲۰ به ۹۰۰ و کنستانتره از ۷۰۰ به هزار تومان اخیرا افزایش یافته است، حال اینکه اعتبار ۳۰۰ میلیاردتومان را نیز نداده‌اند.

حسینی می‌گوید اگر وضع به همین منوال باشد، دامدار توان تولید نخواهد داشت. او پول ندارد که شکم گاوش را سیر کند و تولید نیز ادامه نمی‌یابد.

به گفته این مسئول دامداران این استان دو سه ماه است که سهمیه خوراک دام خود را تحویل نگرفته‌اند.

به هرحال دامداران کارخانه‌های لبنی با اعتماد به وعده دولت در آغاز دولت یازدهم دل خوش کردند اما آنها اکنون از شرایط پیش‌آمده نگرانند، آنها معتقدند دام موجود زنده است که با وعده‌های اینچنینی نمی‌تواند ادامه حیات دهد. غذای دام روزانه و وعده‌ای تامین می‌شود وعده‌های چند ماهه جز  روانه کردن دامهای آنها به کشتارگاه نتیجه‌ای دیگر در بر نخواهد داشت.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.