وقتی کاخ سفید با تعیین خط قرمز برای ایران مخالفت کرد

همین چند روز پیش بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در تازه ترین اظهارنظر خود درباره ایران گفت: اسرائیل و آمریکا درحال بحث و مذاکره برای تعیین خط قرمزی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، نتانیاهو که با شبکه «سی بی سی» کانادا مصاحبه می‌کرد همچنین گفت: ما همین الان هم مشغول مذاکره با آمریکا هستیم.

براساس این گزارش، نخست وزیر اسرائیل پیش از این نیز از قدرت‌های جهانی خواسته بود خط قرمز مشخصی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشخص کنند.

بعد از این اظهارات ناتانیاهو، وزارت امور خارجه آمریکا پیشنهاد رژیم صهیونیستی در رابطه با تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران را رد کرد و با اشاره به اینکه تعیین ضرب الاجل و یا خط قرمز مفید نیست، اعلام کرد که هنوز نفع در مذاکره با ایران است تا به این ترتیب اختلافات واشنگتن –تل آویو بیش از پیش نمایان شود.

«ویکتوریا نولاند» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه پیشنهاد رژیم صهیونیستی جهت تعیین «خط قرمز» برای برنامه هسته ای ایران را رد و اعلام کرد که در حالیکه «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا صراحتا اعلام کرده است که اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را به ایران نمی دهد، اما ایده تعیین ضرب الاجل و یا خطوط قرمز برای ایران «مفید و ثمربخش» نیست.

حالا اما کاخ سفید نیز با رد این پیشنهاد اسرائیل اعلام کرده که هنوز زمان برای رهایی از بن بست هسته ای با ایران وجود دارد تا اختلافت بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص وضعیت هسته ای ایران قوت بگیرد.

«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) در رد زیرکانه درخواست رژیم صهیونیستی برای تعیین حد و مرز برای ایران، تاکید کرد که همچنان «زمان و جا» جهت پایان بخشیدن به بن بست به وجود آمده در برابر برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالاتی که درباره درخواست اسرائیل از واشنگتن جهت تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای ایران مطرح شد، اعلام کرد: ما بر این باوریم که زمان و جا برای اینکه این تلاش (رهایی از بن بست در قبال برنامه هسته ای ایران) ثمر بدهد، وجود دارد؛ کارنی مدعی شد که این تلاشی است که روی تحریم های تنبیهی جهت منزوی کردن و اعمال فشار بر ایران و در عین حال روی دیپلماسی جهت ایجاد تغییر در رفتار ایران متمرکز شده است.

بر اساس این خبر، واشنگتن نمی خواهد در یک سال انتخاباتی و در شرایطی که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در صدد پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکاست، شاهد بروز یک درگیری مسلحانه با ایران باشد.

کارنی همچنین با اشاره به مذاکرات گسترده آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران و سایر موضوعات مرتبط امنیتی، موضع اوباما مبنی بر اینکه تمام گزینه ها در تحقق تعهد رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را تکرار کرد؛ ادعایی که تهران ضمن رد آن تاکید دارد که ماهیت برنامه هسته ای اش مسالمت آمیز است.

سخنگوی کاخ سفید اینطور ادامه داد: هنوز زمان برای پیگیری تلاش دو جانبه که به معنای اعمال فشار دیپلماتیک همراه با اعمال فشار از طریق تحمیل تحریم های تنبیهی و سایر ابزارها جهت منزوی کردن و تحت فشار قرار دادن نظام تهران است، وجود دارد.

کارنی افزود: اما ما در عین حال این موضوع را صراحتا اعلام کرده ایم که فرصت برای رسیدن به یک راه حل از طریق این ابزار (رویکرد دیپلماتیک و تحریم) به صورت نامحدود باقی نخواهد ماند


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.