وقتی اوباما هم قانون اساسی را دور می‌زند

«جفری تابین» خبرنگار سابق شبکه سی ان ان در کتاب جدیدش با عنوان «قسم» به سیاست های اوباما اشاره می کند که از همان ابتدا مخالف دادگاه عالی آمریکا بود. اوباما و رابرتز (رییس دادگاه عالی) هر دو از نظر آموزشهای آکادمیک دارای یک سابقه هستند. هر دو آنها در دانشکده حقوق هاروارد تحصیل کرده اند ولی به نوشته این کتاب تفسیر متفاوتی از قانون اساسی آمریکا دارند که مهمترین آنها چگونگی عملکرد دولت در زمان حال است.

تابین در این کتاب می نویسد که چگونه رویه قضایی اجرا شده دادگاه عالی آمریکا مخصوصاً در سال ۲۰۱۰ بر خلاف سیاست های اوباما بوده است و در حقیقت در سیستم قضایی آمریکا معنای تغییر وجود ندارد؛ هرچند اوباما نیز به شعارش زیاد عمل نمی کرد ولی در عمل دو قطب مخالف یکدیگر محسوب می شدند. یکی از نمونه های مخالفت های غیر مستقیم دادگاه عالی با کاخ سفید قانون بهداشت عمومی بود که دادگاه اجرای آن را بر اساس قانون اساسی غیر قانونی اعلام کرده بود. در عمل هم اجرای این قانون با توجه به مالیاتهای شهروندی مساوی با واژگونی دادگاه عالی بود و اوباما تمام تلاش خود را برای اجرای این قانون به کار می برد و رسانه ها همیشه آن را قانونی جلوه می دادند.

در نهایت اینکه به نوشته تابین موضوع و خصومت اصلی این دو به تصویب قانون اجرای برنامه رفاه عمومی توسط فرانکلین روزولت برمی گردد که یکی از اهداف آن توسعه اقتصادی است. همه چیز به نظر قانونی می رسد ولی مشکل از آنجا شروع می شود که هشت نفر عضو دادگاه عالی توسط روزولت منصوب شدند و قانون اساسی تفسیر این هشت عضو است و شاید به خاطر همین، اوباما از همان ابتدا با این قانون به طور غیر مستقیم مخالفت کرده است.

نویسنده این کتاب با چیدن برخی حوادث و سخنرانی های اوباما می گوید جنبش محافظه کاران کنونی معتقد است که تفسیرهای کاخ سفید از قانون تحریف شده است و از آن برای اجرای سیاست های خود استفاده شده است که نمونه آن مربوط به قانون تجارت است. تابین می نویسد اوباما مدت زیادی است که دادگاه عالی را از سیاست های خود جدا کرده است چرا که بیشتر قوانین این دادگاه علیه سیاست های کاخ سفید محسوب می شود.

ان پی آر/ ۱۷سپتامبر/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.