وقتی بحران دامن ترکیه را می گیرد

تانک‌های ارتش ترکیه در روزهای اخیر به نشانه قدرت نمایی در مرز سوریه در فاصله چند کیلومتری شهرهایی که اخیرا کردهای سوریه از نیروهای متعلق به بشار اسد تصاحب کرده‌اند به اجرای رزمایش نظامی پرداختند.”به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری “اوراسیا نت” در گزارشی درخصوص نگرانی‌های اخیر آنکارا درخصوص کردهای سوریه آورده است:« تصرف شهرهای کردنشین سوریه زنگ خطر را در پایتخت ترکیه به صدا درمی‌آورد.متهان دمیر، یک کارشناس نظامی و مقاله نویس روزنامه حریت ترکیه اظهار می‌دارد: این مساله باعث شگفتی بسیاری از مردم در آنکارا شد. این مساله یکی از مهمترین و جدی‌ترین مسائل در دوران اخیر تاریخ ترکیه است.دمیر افزود: تصرف شهرهای کردنشین در سوریه از سوی گروه‌های کرد در ترکیه به عنوان علامتی برای تشکیل یک منطقه خودمختار در نظر گرفته می‌شود که این نیز به عنوان آغازی برای یک تشکیل یک کشور کرد که گسترده‌ آن ایران، عراق و ترکیه را نیز در بر می‌گیردنگریسته خواهد شد.ترکیه دارای یک اقلیت کرد سرکش است که حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۶ / ۷۳ میلیون نفری ترکیه را تشکیل می‌دهندآنکارا از سال ۱۹۸۴ تاکنون با حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک که به دنبال حقوق بیشتر برای کردهاست در نبرد است. بسیاری از جنگجویانپ.ک.ک از جانب اقلیت کرد سوریه برای درگیری می‌آیند.
یکی دیگر از مسائلی که نگرانی بیشتر آنکارا را در پی داشته برافراشته شدن پرچم پ.ک.ک در یکی از شهرهای تصرف شده سوریه بود.احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز ۲۹ ژوئیه به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت: ما اجازه شکل‌گیری یک ساختار تروریستی در نزدیکی مرزهای خود را نخواهیم داد.
وی افزود: ما هر حقی را برای خود در نظر می‌گیریم و اهمیتی ندارد که القاعده در مقابل ما باشد یا پ.ک.ک. ما این مساله را یک مساله امنیت ملی در نظر گرفته و هر گونه اقدامی را انجام خواهیم داد.این سخنان سرسختانه ظاهرا در راستای تلاش دولت ترکیه برای فرونشاندن خشم همراه با نگرانی در بخش‌هایی از رسانه‌های ترکیه ابراز شده است.سولی اوزل، کارشناس روابط بین الملل دانشگاه قدیر هاس ترکیه اظهار داشت: این نگرانی به خاطر این است که آنکارا مردم ترکیه را برای این رخداد آماده نکرده بود. من نمی‌توانم باور کنم که آنکارا از این بابت جا خورد.
 

وی افزود: کردهای سوریه به دنبال حق تعیین سرنوشت خود هستند. آنها دست کم به دنبال دستیابی به خودمختاری هستند. ما مدت بسیار طولانی است که با این موضوع مواجهیم.پس از تصرف شهرهای سوریه نیروهای مسلح ترکیه همراه با نیروهای زرهی به مرز ترکیه با منطقه کردنشین سوریه فرستاده شدند.متهان دمیر عنوان می‌دارد: ترکیه خود در خواهد یافت و خواهد دید که آیا این منطقه به مساله حقوق کردها مربوط می‌شود و یا پایگاهی برای پ.ک.ک شده است.وی افزود: براساس اوضاع، ترکیه ممکن است دست به اجرای عملیات بزند.به اعتقاد اوزل هرگونه اقدام نظامی ترکیه زیانبار خواهد بود.

وی می‌گوید: من تصور می‌کنم که این اقدام چیزی نزدیک به یک خودکشی است زیرا من مطمئن نیستم که ارتش ترکیه آماده باشد دشمن دیگری را بپذیرد. ترکیه در آن صورت در جنگی با دو جبهه و یا حتی سه جبهه در صورتی که کردهای عراق نیز وارد جنگ شوند، مواجه خواهد شد.
در زمان فعلی آنکارا ظاهرا به جای توسل به زور به دنبال دیپلماسی است. دولت منطقه‌ای نیمه خودمختار کردستان عراق مرز مشترکی با ترکیه و منطقه کردنشین سوریه دارد.در چند سال گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه روابط نزدیکی را با منطقه کردستان عراق و مسعود بارزانی، رئیس این منطقه برقرار کرده است.سینان اولجن، رئیس مرکز تحقیقاتی EDAM استانبول اظهار داشت: اکنون گفت‌وگوی بسیار نزدیکی میان آنکارا و بارزانی در جریان است. در سوریه ما شاهد دو گروه کرد رقیب هستیم. یکی از این گروه‌ها تحت تسلط شورای ملی کردها قرار دارند و گروه دیگر نیز شاخه‌ای وابسته به پ.ک.ک است. در این مورد بارزانی واقعا اهرمی ندارد.
پرسش‌ها درخصوص نفوذ بارزانی در تحولات سوریه هرچه بیشتر در آنکارا مطرح می‌شود. پیش از اعلام دستاوردهای کردهای سوریه در شمال این کشور، رسانه‌های ترکیه تصاویری از صدها جنگجوی کرد سوری را که با اسکورت نیروهای بارزانی در حال بازگشت به داخل سوریه بودند انتشار دادند.یکی دیگر از مسائلی که بر نگرانی‌های آنکارا اضافه می‌کند این است که بارزانی بین گروه‌های کرد رقیب در سوریه از جمله حزب دموکراتیک ملی که با پ.ک.ک در ارتباط است، توافقی را برقرار کرده است.این نقطه مناقشه باقی است که آیا آنکارا از این توافق اطلاع داشته است یا خیر هرچند که یک منبع خبری دیپلماتیک منطقه‌ای مدعی است که مقامات ترک درباره این پیمان اطلاع داشته‌‌اند.روز ۲۶ ژوئیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به رهبران کرد عراق هشدار داد که ما دیگر مسئول آنچه که رخ خواهد داد نخواهیم بود. اما تنش‌ها پس از آنکه وزیر امور خارجه ترکیه در تاریخ یک اوت با بارزانی در شهر اربیل مرکز کردستان عراق دیدار کرد تا حد چشمگیری کاهش یافت. پس از این دیدار دو طرف در بیانیه مشترکی متعهد شدند تا با یکدیگر در خصوص سوریه همکاری کنند.از طرف دیگر روابط تجاری رو به رشد با کردهای عراق می‌تواند خشم آنکارا را کاهش دهد.
عراق اکنون دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه است که در این روابط بیشترین سهم تجارت متعلق به کردهای عراق است.
اولجن خاطرنشان می‌سازد که اگر آنکارا اقداماتی را برای حل و فصل درگیری با کردهای خود صورت دهد دیگر دلیلی وجود نخواهد داشت که نسبت به کردهایی که در نزدیکی مرز ترکیه دولت تشکیل می‌دهند نگران باشد. اما وی هشدار می‌دهد که تحولات درسوریه این تهدید را به وجود می‌آورد تا هزینه هر گونه توافق داخلی آنکارا با کردهای خود را بالا ببرد.
اولجن تاکید کرد: این مساله مذاکره با کردهای ترکیه را برای آنکارا دشوارتر خواهد ساخت تا حدی که هر نوع تحولاتی در مرز ترکیه و سوریه باعث خواهد شد که کردهای ترکیه توقعات خود را در خصوص آنچه که می‌توانند به دست آورند بالا ببرند.”
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.