وقتی برق، جان می‌گیرد/ اینفوگرافیک

فهیمه‌ حسن‌میری: در بین آمارها، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که درباره میزان جراحت و مرگ و میر منتشر می‌شود، کمتر توجهی به حوادثی می‌شود که بر اثر بر‌ق‌گرفتگی اتفاق می‌افتند و شاید تنها به ارائه آماری از سوی سازمان پزشکی قانونی درباره تعداد افرادی که دچار برق‌گرفتگی شده‌اند، بسنده می‌شود.

این در حالی است که این موضوع، یکی از مواردی است که توجه بیشتری را می‌طلبد چرا که بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی حدودا روزانه دو ایرانی جان خود را بر اثر برق‌گرفتگی از دست می‌دهند. اتفاقی که شاید با کمی آگاهی بخشی بیشتر و با رعایت نکات ایمنی می‌توانست از وقوعش پیشگیری شود و سرمایه‌های انسانی را حفظ کرده و خانواده‌های زیادی را داغدار نکند.

بررسی‌های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می‌دهد.

از آنجا که برق‌گرفتگی، بیشتر قشر کارگران ساختمانی را درگیر خود می‌کند، به نظر می‌رسد نیاز است کارگران و کارفرمایان از طرق مختلف بیشتر با ابعاد این قضیه آشنا شوند. این مساله به ویژه در فصل گرما ابعاد بیشتری به خود می‌گیرد به طوری که رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نسبت به افزایش برق گرفتگی و سوختگی کارگران ساختمانی در فصل گرما هشدار داده است.

محمدجواد فاطمی با اشاره به زیاد بودن موارد سوختگی در کشور نسبت به سایر کشورهای دیگر اعلام کرد که اغلب موارد برق گرفتگی کارگران ساختمانی، هنگام حمل میله‌ها و دیگر وسایل فلزی و تماس آنها با کابل‌های برق اتفاق می‌افتد.

این جراح پلاستیک و ترمیمی با بیان این که متاسفانه اغلب شبکه‌های برق‌رسانی معابر عمومی، روکش ندارد و هنگام برخورد با اجسام فلزی، موجب انتقال جریان برق به فرد می‌شود، گفت: چون معمولا میله در دست فرد است، هنگام برق گرفتگی، جریان الکتریسته از بدن و قلب فرد عبور کرده و موجب ایست قلبی و سوختگی حرارتی می‌شود.

این بی‌توجهی به میزان مرگ و جراحت بر اثر برق‌گرفتگی در حالی است که این سانحه از سویی با خانه‌نشین کردن نیروی فعال کار سبب وارد کردن خسارات زیاد اقتصادی شده و از سوی دیگر با افزودن یک فرد معلول به جامعه یا بی‌سرپرست کردن افراد یک خانواده، مسائل اجتماعی به دنبال دارد.

این اینفوگرافیک، نگاهی مقایسه‌ای دارد به آمارهای سازمان پزشکی قانونی درباره میزان برق‌‌گرفتگی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ که نشان می‌دهد با اینکه این میزان در سال ۹۰ کاهش داشته، اما هنوز آمار بالایی را شامل می‌شود و نیاز به اقدامات پیشگیرانه و آموزشی احساس می‌شود.

 

۴۵۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.