وقتی داروها قاطی می‌شود

۱۸اردیبهشت،
ممتاز نیوز : محسن به سبب مشکل دریچه قلب تحت درمان با قرص‌های وارفارین است. اگر محسن این دارو را مصرف نکند خون داخل قلبش لخته می‌بندد. اگر میزان داروی مصرفی بسیار شود، دچار خونریزی می‌شود. یک روز ظهر درد شکم سراغ محسن می‌آید. او به پیشنهاد یکی از همکارانش آغاز به خوردن قرص سایمتیدین می‌کند، دارویی که دوستش برای سوء‌هاضمه مصرف می‌کند. پس از چند روز دچار استفراغ خونی می‌شود. این نمونه‌ای از تداخل بین داروهاست که به افزایش وارفارین در بدن و خونریزی منجر شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ گاهی به پزشک مراجعه می کنید و می خواهید به سبب بیماری که دارید درمانی بگیرید، اما یکی از پرسش هایی که پزشک از شما می پرسد دربارهٔ داروهایی است که مصرف می کنید.

دارویی که مصرف می گردد معمولا در کبد دچار تغییر و دگرگونی شده و از کلیه، داخل ادرار یا از طریق صفرای ترشحی داخل مدفوع دفع می گردد.

عده ای از داروها روی سوخت و سوز دیگر داروها در کبد تاثیر می گذارد. این تاثیر می تواند سبب تسریع در تخریب دارو یا تاخیر در دگرگونی آن شود. اگر دارو سبب تسریع در تغییر و حذف دارو از بدن شود خودبه خود اثر دارو سریع تر کاهش می یابد.

بالعکس اگر داروی مصرفی از دگرگونی داروی دوم جلوگیری کند، میزان دارو در خون بسیار می گردد و می تواند به مسمومیت منجر شود.

به همین سبب پزشکان قبل از تجویز هر دارویی باید از داروهایی که می تواند بر سوخت و ساز دیگر داروها اثر بگذارد، آگاه باشند و بر این اساس میزان داروی لازم را نسخه کنند.

اگر شما دارویی مانند سایمتیدین برای مشکلات گوارشی مصرف می کنید، این دارو سبب مهار تخریب بسیاری از داروها در کبد می گردد.

از طرفی داروهای ضد تشنج مانند فنوباربیتال یا کاربامازپین معمولا سبب تحریک کبد و افزایش تخریب دیگر داروها می گردد.

داروهای مصرفی ممکن است بر جذب دیگر داروها از دستگاه گوارش (معده و روده ها) اثر بگذارد. جذب داروها از روده ها گاهی به صورت رقابتی انجام می گردد و وجود یک دارو سبب کاهش جذب دیگر دارو می گردد.

بسیاری از مواد غذایی هم می تواند در جذب داروها تداخل ایجاد کند. به فرض اگر قرص آهن مصرف می کنید نباید همزمان با آن چای بنوشید یا اشخاصی که آزیترومایسین می خورند از سه ساعت قبل تا سه ساعت بعد نباید وعده غذایی داشته باشند.

بسیاری از داروهای جذب کننده کلسترول مثل کلستیرامین، در روده ها سبب جذب داروها علاوه بر کلسترول می گردد.

برخی داروها در اثرات شان روی بدن مشابه می باشند. اگر این داروها با هم مصرف شود این اثرات تشدید و می تواند مشکل ساز شود.

به فرض مصرف داروی آنتی هیستامین خواب آور است. از طرفی داروهای ضدتشنج نیز اندکی خواب آلودگی می آورد.

اگر فردی مبتلا به صرع به سبب سرماخوردگی یا حساسیت از این دارو استفاده کند دیگر توانایی بیداری در ساعات اولیه صبح را هم نخواهد داشت. از طرفی خواب آلودگی در طی روز می تواند به اتفاق برای فرد منجر شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.