وقتی درگاه خدمات الکترونیکی ایران در دسترس نیست

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

پُرتالی که با نام «درگاه خدمات الکترونیکی ایران» روزی قرار بود، مرجع ایرانیان برای ارائه خدمات الکترونیکی باشد، چند روزی است، موقتا از دسترس خارج و دوباره فعال می‌شود.
 
 
 
درگاه ایران نطقه آی آر (iran.ir) از ابتدای دولت دهم در راستای پیاده سازی و تحقق دولت الکترونیک توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به صورت جدی آغاز به کار کرد.
 
این درگاه توانست در پایان دولت دهم بیش از ۳۱۵۰ خدمت دستگاه‌های حاکمیتی را به صورت آنلاین ارائه کند و قرار بود درگاه جامع خدمات الکترونیک ایرانیان باشد که هر ایرانی به هر خدمتی که نیاز داشت، به این پورتال مراجعه کند.
 
در نهایت خدمات پورتال ایران با صرف ساعت‌ها نیرو و هزینه دولتی، در ۳ نوع خدمات اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی تفکیک و ارائه شد؛ به طوری که در پایان دولت دهم ۴۰۰ خدمت تراکنشی، یک‌هزار خدمت تعاملی و ۱۷۰۰ خدمت اطلاع رسانی در این پورتال ارائه می‌شد.
 
همچنان که در آن زمان یکی از مسئولان این پروژه، گفته بود: یکی از مهم‌ترین اهداف درگاه خدمات الکترونیکی ایران (iran.ir) ارائه خدمات الکترونیکی به صورت یکپارچه به کاربران است که در این راستا بسته خدمات الکترونیکی با هدف افزایش میزان رضایت‌مندی کاربران، سهولت در انجام امور و صرفه جویی در وقت و هزینه در این پورتال ارائه شده است.
 
با تمام این تفاسیر، پورتالی که گفته شده بود، باید خدمات مندرج در سند جامع دولت الکترونیک را تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشور پیاده‌سازی کند، اکنون حال خوشی ندارد.
 
چند روزی است این درگاه موقتا از دسترس خارج می‌شود و بار دیگر فعال می‌شود.
 
در پیگیری فارس از سبب از دسترس خارج شدن و عدم ثبات این درگاه، مسئول مربوطه ابتدا گفت که «این مشکل را شنیده است اما به سبب اقدامات فنی یا مشکلات احتمالی در لینک‌های ارتباطی است». 
 
این مسئول در تماس دوباره پس از کسب اطلاع بیشتر پاسخ داد که «پرسیده‌ام گفته‌اند درگاه ایران هم‌اکنون در دسترس است و مشکلی ندارد».
 
اما در عمل پاسخ این مسئول با واقعیت مطابقت نداشت و پورتال ایران همچنان خارج از دسترس بود، از این رو قرار شد، بار دیگر بررسی کند که دقایقی بعد پورتال ایران بار دیگر فعال شد.
 
اگرچه درگاه ایران در زمان نگارش این خبر فعال است؛ اما این بار اصل مشکل در بلاتکلیفی معطل مانده است؛ زیرا درگاهی که مکررا غیرفعال می‌شود و برای فعالیت مجدد نیازمند پیگیری موردی است، هرگز نمی‌تواند درگاه جامع خدمات الکترونیکی باشد و گویا اعتقاد به هدف «درگاه خدمات الکترونیکی ایرانیان» در مسئولان مربوطه نیز به واقع وجود ندارند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.