وقتی دلار و سکه پا پس نمی کشند!

بینا- بازار سکه طلا اولین روز هفته را با ادامه حرکت خود در مدار مثبت قیمت ها پشت سر گذاشت و علی رغم وعده ها برای کاهش قیمت دلار، این ارز خم به ابرو نیاورد و با افزایش ۱۹ هزار تومانی، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید قیمت ۹۶۶ هزار تومان را ثبت کرد.
بازار ارز نیز همچنان پر طرفدارترین منبع خبر ساز این روزها محسوب می شود. بطوریکه در ادامه روند خبرسازی بازار ارز، روز گذشته طی جلسه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به منظور راه اندازی اتاق ملاقات عرضه کنندگان و متقاضیان ارز، قرار بر آن شد که اولویت های ۳ تا ۵ کالاها برای دریافت ارز، که در روزهای آینده اعلام خواهد شد، با نرخ ۲ درصد زیر قیمت بازار ارز دریافت کنند.
از سوی دیگر بهمنی اعلام کرد: “اتاق معاملات دارندگان و متقاضیان ارز به عنوان راهکاری برای کنترل وضعیت فعلی بازار ارز است و جایگزین دائمی بورس ارز نخواهد شد.”
این در حالی است که رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، محمدرضا سبز علیپور راه اندازی بورس ارز را مساوی با افزایش نرخ ارز مرجع دانست و اعلام کرد: “بورس ارز نه تنها کمکی به بهبود اوضاع نمی کند بلکه عوارض خطرناکی را نیز در پی خواهد داشت.”
در کنار اظهار نظرها و تلاش های مسئولین برای کنترل بازار ارز، روز گذشته دلار در بازار تهران با افزایش ۳۰ تومانی به ایستگاه ۲۴۷۲ تومان رسید.
بازار آتی سکه طلا نیز همگام با صعود دلار و سکه روز مثبتی را پشت سر گذاشت و تمامی سررسیدها با نوسان مثبت بسته شدند. در حال حاضر اختلاف قیمت میان سررسیدها حدود ۲۰ هزار تومان حفظ شده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه طلا تحویل دی ماه به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. در حال حاضر سررسید آبان ماه نیز پر طرف دارترین سررسید میان دیگر همتایان خود محسوب می شود.
به گزارش تارنمای کیتکو، اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی این هفته اعتقاد به افزایش قیمت در هفته پیش رو دارند از میان ۲۱ نفر شرکت کننده، ۱۵ نفر به افزایش قیمت، ۴ نفر به کاهش و ۲ نفر نیز به حفظ قیمت های فعلی رأی دادند.
شایان ذکر آنکه، شرکت کنندگان این نظرسنجی شامل معامله گران شمش طلا، بانک های سرمایه گذاری، معامله گران بازارهای آتی و تحلیل گران فنی می شوند. این میان برخی تحلیل گران در بازارهای جهانی با وجود پیش بینی افزایش قیمت های هفته آینده، احتمال کاهش و اصلاح قیمت ها در بازار را دور از انتظار ندانسته اند، هرچند این اصلاح قیمت ها نشان از تغییر مسیر طلا نخواهد بود.
از سوی دیگر نیز با نزدیک شدن به پایان ماه و همچنین پایان چهار ماهه دوم سال میلادی جاری، معامله گران به دنبال تعیین تکلیف سود و ضررهای خود خواهند بود. بطوریکه هر کاهش قیمت طی روزهای گذشته فرصت خریداری برای معامله گران بوده و انتظار می رود روند رو به بالای قیمت اونس جهانی طلا ادامه دار باشد.
در پایان گفتنی است طی روز گذشته، هر اونس طلا در بازار های جهانی با قیمت ۱۷۷۲ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

* آخرین آمار قیمتی بازار آتی سکه

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.