وقتی رمالی دوای درد افراد می‌شود

ممتاز نیوز: این کاسبی آن قدر رایج شده که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در تشریح عملکرد کارآگاهان این معاونت در بحث برخورد با رمالان گفته که در سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری ۱۹۱ رمال در کشور دستگیر شدند.
 
در حالی که کاسبیِ بسیاری از مشاغل دیگر کساد است، به نظر می‌رسد کاسبی رمال‌ها و فالگیران به واسطه دردهای بی‌درمان زندگی مردم سکه است.
به گزارش ممتاز نیوز به نقل از قانون، این کاسبی آن قدر رایج شده که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در تشریح  عملکرد کارآگاهان این معاونت در بحث برخورد با رمالان گفته که در سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری ۱۹۱ رمال در کشور دستگیر شدند.
سرهنگ مهرداد امیدی در تایید رواج رمالی گفته است که در سال ۹۰ حدود ۱۸۹ پرونده در مورد رمالی، کف‌بینی و دعانویسی در آگاهی تشکیل شد که ۲۴۰ تن از این افراد شکایت کردند و برای ۱۱۲ رمال قرار صادر شده است.
همچنین آمار این مقام مسئول حکایت از آن دارد که بر خلاف تصور معمول بیشتر رمال‌ها مرد هستند و ۱۱۲ نفر بازداشت شده‌اند که ۹۰ تن مرد و ۲۲ تن زن بوده‌اند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در سال ۹۰ نسبت به ۸۹ شاهد افزایش دستگیری رمال‌ها  بوده‌ایم تاکید کرده که در سال ۸۹ تنها ۱۴۲ پرونده در این مورد تشکیل شد.
از قرار معلوم این آمار نسبت به سال ۸۹ رشد هم داشته است. از جمله اینکه در  سال ۸۹  فقط ۱۴۲ پرونده در این مورد تشکیل شد که ۲۰۱ تن در این پرونده‌ها، شکوائیه‌ای را به مقامات قضایی ارائه داده بودند. این میزان در سال ۸۸ ، ۱۲۰ فقره پرونده بود که ۹۳ تن توسط پلیس دستگیر و برای ۵۷ تن قرار صادر شد.

چند درصد مردم و چه کسانی پیش رمال‌ها می‌روند؟
مجری طرح پیمایش آمار اختلالات روانی گفته که در سال گذشته ۱۰ درصد جمعیت کشور برای اختلالات روحی و روانی خود به افراد غیرمتخصص و بی‌صلاحیت مانند دعانویس، رمال و عطار مراجعه کرده‌اند.
طبق برخی تحقیقات انجام شده در معاون اجتماعی ناجا مراجعان به رمال‌ها را می‌توان به دو گروه طبقه‌بندی کرد؛ گروه نخست کسانی هستند که روش‌های علمی و منطقی کمکی به حل مشکل آنها نکرده و به همین دلیل دچار استیصال شده‌اند و گروه دوم افرادی هستند که به روش‌های نوین اعتقاد نداشته و با مشاهده برخی موارد اتفاقی، روش‌های سنتی را اثرگذارتر می‌دانند.
در عین حال به نظر می‌رسد که مراجعه به رمال‌ها فقط متعلق به قشر پایین جامعه نیست، بلکه افراد تحصیلکرده و طبقه بالا هم گرایش زیادی به رمالان و فالگیران دارند. آسیب شناسان اجتماعی درباره دلایل اقبال تحصیلکرده‌های اجتماعی و طبقه مرفه و دارای مدارج عالی تحصیلی به رمالی معتقدند که این افراد به رغم مقاومتی که در مقابل خرافه‌گرایی بروز می‌دهند، در پس ذهن خود نوعی پذیرش کم‌رنگ نسبت به دعانویسی و رمالی دارند . به گفته یک کارشناس وزارت بهداشت ۷۵ درصد مراجعان به دعانویس‌ها، افراد تحصیلکرده هستند و این مساله نمایانگر کم‌کاری فرهنگی در این زمینه است. کارشناس دیگری نیز می‌گوید یکی از دلایل افزایش رجوع به رمال‌ها بسته بودن مسیر منطقی حل مشکلات است.
بر اساس آمارهای موجود استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان غربی بیشترین پرونده‌های مربوط به رمالی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین استان‌های گلستان، کردستان، قزوین و ایلام کمترین آمار تشکیل پرونده‌های رمالی را به خود اختصاص داده‌اند.
اگرچه معاونت ناجا اعلام کرده است که گرایش مردم به رمالی روند رو به رشدی نداشته، اما افزایش آمار پرونده‌ها و همچنین گرایش تحصیل‌کرده‌های جامعه به این پدیده نکاتی است که نمی‌توان از نظر دور داشت.
 

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.