وقتی روده بزرگ پذیرای رشد بافتی اضافه می گردد

فروردین ۱۴۰۳

مصرف بسیار غذاهای چرب می تواند به مرور زمان منجر به رشد نوعی از بافت های اضافی داخل روده بزرگ و بروز بیماری های وابسته به آن شوند.

علیرضا دلاوری فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: هر کسی می تواند دچار رشد بافت های اضافی داخل روده بزرگ( کولون) شود ولی در این میان اشخاصیکه دارای وزن بسیار، کم تحرکی و ورزش نکردن، سابقه سرطان روده بزرگ در خانواده سابقه رشد بافت اضافی یا سن بالای ۵۰ سالگی می باشند، شانس بیشتری برای ابتلا به آن نسبت به دیگران دارند.

وی در خصوص علایم بروز بافت زائد داخل روده بزرگ تاکید کرد: در بیشتر موارد اشخاص نمی دانند که به این عارضه مبتلا می باشند تا زمانیکه پزشک آن را حین معاینه سالیانه یا بررسی دیگری پیدا می کند و تنها ممکن است علایمی همچون، یبوست یا اسهال بیشتر از ۲ هفته، ورویت خونریزی ناحیه انتهایی قسمت تحتانی روده بزرگ رخ دهد اما قریب به اتفاق اشخاص بدون علامت است.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت: تشکیل بافت اضافی در روده بزرگ به پولیپ روده موسوم است معمولا خطرناک نیست و تنها امکان دارد نزدیک به ۲۰ درصد موارد منجر به سرطان شود و بیشتر پولیپ ها خوش خیم می باشند و معمولا پولیپ هایی که کوچکتر از نخود اند به ندرت سرطانی می شوند اما در صورت بزرگ بودن احتمال این امر بالا می رود.

وی در خصوص نحوه درمان پولیپ گفت: گاهی اوقات پزشک در حین معاینه سیگموئید و سکوپی یا کولونوسکوپی، پلیپ را خارج می کند و یا در صورت تشخیص از طریق انجام جراحی شکم آن را خارج نموده و از نظر  سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.