وقتی شریعتمداری عملکرد مراکز قضایی، امنیتی و اطلاعاتی را تاسف بار و فاجعه آمیز ارزیابی می کند

سایت شبکه ایران نوشت:
در شرایطی که رئیس جمهور ۵ ماه پیش از نیروهای امنیتی خواسته بود با اخلال گران ارزی برخورد کنند، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان امروز با انتشار سرمقاله ای، عملکرد نهادهای امنیتی را تاسف آور و فاجعه آمیز توصیف کرد و به انتقاد شدید از ورود دیر هنگام آنها به آشفته بازار ارز پرداخت.

رئیس جمهور در خصوص علت بی ثباتی و آشفتگی بازار ارز که از دی ماه سال گذشته در پی حمله مشکوک به سفارت انگلستان آغاز شد، همواره بر دو عامل اثرگذار خارجی و داخلی تاکید کرده است: الف) تحریم هایی که فروش نفت و نقل و انتقال ارز را در برخی موارد کاملا متوقف کرده است. ب) اخلال گری عوامل داخلی و دنباله های گروه های قدرت و ثروت

اما در مقابل دیدگاه رئیس جمهور و استمداد او از نهادهای امنیتی و انتظامی برای برخورد با اخلال گران، گروه ها و شخصیت های مخالف دولت همواره تحلیلی دیگر را ارائه داده و دولت را به داشتن توهم توطئه و فرافکنی متهم کرده اند. برخی ها دولت را سست عنصر و بی تدبیر نامیدند و این مسئله را عامل آشفتگی ها عنوان کردند. برخی دیگر گفتند دولت دلخور است و کار را رها کرده ، یک نفر گفت دولت در پی امتیاز گیری از نظام است و توقعاتی دارد. کیهانی ها اما معتقد بودند که خود دولت عمدا به بی ثباتی بازار ارز دامن می زند تا به نظام جام زهر بنوشاند!

با این وجود به نظر می رسد روزنامه کیهان و مدیر مسئولش بالاخره موفق به کشف عاملی شده اند که رئیس جمهور ۵ ماه پیش آن را در سفر استانی به مشهد مطرح کرده و با تمسخر و توهین همین آقایان مواجه شده بود!

حسین شریعتمداری در اشاره ای جالب تاکید کرد که مسئولان قضایی و امنیتی از مدت ها قبل اخلال گران ارزی را شناسایی کرده بودند. مدیر مسئول کیهان ضمن فاجعه آمیز توصیف کردن اقدامات برخی نهاد های امنیتی نوشت: « بازار آشفته ارز که آشفتگی آن بلافاصله و بدون هیچ پیوست منطقی به سایر کالا و خدمات مورد نیاز مردم نیز سرایت کرده و در روزهای پایانی هفته گذشته، شتاب غیرمنتظره ای گرفته بود، با دخالت مستقیم مراکز قضایی، امنیتی و اطلاعاتی کشور و مخصوصا بازداشت تعدادی از اخلالگران و عوامل پشت پرده این آشفتگی، به آرامش نسبی رسید. شرایط کنونی اگرچه هنوز مطلوب نیست و گام های ناپیموده دیگری برای رسیدن به نقطه مطلوب باقی مانده است ولی حضور جدی مراکز یاد شده که انتظار می رود با همان جدیت ادامه داشته باشد، افق پیش روی را امیدوارکننده نشان می دهد. در این باره اما، گفتنی هایی هست؛

۱- آشفته بازار هفته گذشته از مدتها قبل آغاز شده و دستکم نزدیک به ده روز پیش از آن که به اوج برسد، نشانه های اولیه خود را نشان داده بود. بنابراین سؤال این است که در فاصله یاد شده، مراکز قضایی، امنیتی و اطلاعاتی کشور چه می کردند؟ و غیبت و انفعال آنها با کدام توضیح منطقی و قانونی، قابل قبول خواهد بود؟! انتظار آن بود که مراکز مورد اشاره با مشاهده اولین نشانه ها دست به کار شوند و واقعه را قبل از وقوع آن، علاج کنند که نکردند! چرا؟! آیا نشانه ها را ندیده بودند؟ اگر پاسخ مثبت باشد، تأسف آور است، زیرا دیده بانی و رصد این عرصه وظیفه قانونی و تعریف شده آنهاست. آیا نشانه ها را دیده ولی با بی توجهی یا کم توجهی از کنار آن عبور کرده بودند؟ پاسخ این پرسش اگر مثبت باشد، نه فقط تأسف آور که فاجعه آمیز است! مسئولان محترم در مراکز یاد شده، چشم و گوش مردم و نظام هستند و به نمایندگی از آنان، وظیفه و رسالت دیده بانی و نگاهبانی عرصه را بر عهده دارند.
نیروهای قضایی، امنیتی و اطلاعاتی در فاصله کوتاهی پس از آشوب روز چهارشنبه، ۱۶ تن از اخلالگران بازار ارز را بازداشت کردند و روز بعد تعداد اخلالگران بازداشت شده به ۳۰ نفر رسید. بدیهی است که شناسایی این افراد در آن فاصله کوتاه چند ساعته صورت نپذیرفته بلکه پیشاپیش شناسایی شده و مسئولان محترم مراکز یاد شده از نقش آنان در آشفتگی بازار ارز و پیوست غیرمنطقی آن، یعنی افزایش جهشی قیمت کالا و خدمات ضروری مردم با خبر بوده اند. یکی از بازداشت شدگان به گفته مسئولان قضایی، طی سال گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان- دوباره این رقم را بخوانید- گردش مالی در حساب بانکی خود داشته است. آیا، این گردش کلان مالی در فاصله فقط یک سال، از نگاه- انشاءالله- تیزبین مسئولان محترم پنهان بوده است؟ اگر آری، چرا بی خبری؟ و اگر نه، کوتاهی و بی توجهی چرا؟!»

احمدی نژاد چه گفته بود؟
رئیس جمهور ۲۱ اردیبهشت ماه امسال (۵ ماه قبل)  و در جریان سفر استانی به مشهد مقدس، از اخلال گری برخی دست های آلوده در بازار ارز خبر داد و گفت:
«یک عده از سویی به ایجاد اخلال در بازار پرداختند تا با بالا رفتن قیمت برخی کالاها در بازار نابسامانی ایجاد شود و از سوی دیگر بتوانند به بهانه این اخلال ها و نابسامانی ها، اقدام بزرگ، ارزشمند و موفق دولت و ملت را زیر سوال ببرند.
این عده با شایعه پراکنی و انتشار اخبار دورغ و با کمک بیگانگان و برخی عناصر داخلی در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد کردند؛ در حالی که بازار ارز و سکه مطلقاً هیچ ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه ها و محدوده اجرای آن نداشت و همه این اخلال ها در شرایطی رخ می داد که دولت در سال گذشته بیش از همه سالهای گذشته ارز در اختیار فعالان اقتصادی،‌ بازرگانان و مسافران قرار داده است، اما بدخواهان با شیطنتی بسیار موذیانه و با کمک و پشتیبانی بیگانگان، بازار ارز و طلا را به هم ریختند.
در شرایطی که غربی ها با سردادن شعار تحریم اقداماتی را صورت داده و برخی راهها را بستند، این بهانه در اختیار عناصر داخلی قرار گرفت تا مدعی شوند که اخلال در بازار ارز و طلا ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هاست؛ اما این اخلال در بازار، حاصل یک توطئه مشترک داخلی و خارجی بود و دولت درصدد است تا با برخورد قاطعانع با این توطئه،‌ به گونه ای رفتار کند تا فشاری متوجه ملت نشود.»

رئیس جمهور همچنین در اظهاراتی تامل برانگیز و افشاگرانه از خودداری نهادهای امنیتی از ارائه اطلاعات کافی به دولت خبر داد که البته با تکذیب هیچ کدام از این نهادها مواجه نشد:

«برخورد قاطعانه نیازمند اطلاعات دقیق و جزیی است که در زمان مناسب باید در اختیار دولت قرار داشته باشد اما متاسفانه در این زمینه دست دولت خالی بود، چرا که با وجود حضور تعداد زیادی عناصر اطلاعاتی هوشمند در کشور، بدخواهان در مقدمه و ابتدای توطئه خود با طراحی موضوعاتی فرعی، کذب و دروغین، ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی کشور را به مسائل ساختگی معطوف کرده و غفلتی ایجاد کردند تا توطئه خود را اجرا کنند. بدخواهان با این اقدامات ضربه ای به ملت و دولت خدمتگزار زدند تا شاید از آنها انتقام گرفته باشند.»

رئیس جمهور در مصاحبه ۱۴ شهریور ماه خود با صدا و سیما بار دیگر بر اظهارات خود تاکید کرد و گفت: «یکی از مشکلات اقتصادی که پیش آمد مشکل ارز بود و بالاخره دشمن مسائلی را درست کرده بود اما مقدار زیادی هم ناشی از آن بود که باندهای داخلی فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی وارد شدند.»

احمدی نژاد در این مصاحبه اشاره ای ظریف هم به رابطه ارگانیک اخلال گران بازار ارز با برخی رسانه های معاند داخلی داشت و تصریح کرد: «خودشان از یک طرف بازار ارز را به هم ریختند و از یک طرف دولت را متهم کردند و به دولت فحش دادند؛ خب این واقعا اخلاقی نیست.
هویت این افراد مشخص است و مقداری در یک سال و نیم اخیر دولت دستش بسته شد اما بالاخره دست دولت باز می شود و با آنها برخورد می کنیم و خود ملت هم یقه آنها را می گیرند و اینطور نیست که تمام شده باشد.»
اما صریح ترین سخنان ارزی دکتر احمدی نژاد را در آخرین کنفرانس خبری وی باید یافت. احمدی نژاد که قبلا از استنکاف نهادهای امنیتی از ارائه اطلاعات و همچنین عدم برخورد قاطع با اخلال گران سخن گفته بود، نکته ای بدیهی را به این نهادها یادآوری کرد و گفت دولت نه اختیار و نه امکان آن را دارد که خودش با اخلال گران برخورد کند!

«روشن است که دو عامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده‌اند تا به ملت ایران فشار وارد کنند.
بنده پس از مساعد شدن شرایط، راجع به ابعاد این نبرد اقتصادی به ملت عزیز ایران توضیحاتی ارائه خواهم داد و در رابطه با اینکه از چه شرایطی عبور کرده‌ایم موارد لازم را خواهم گفت. متاسفانه از داخل نیز با برخی اقدامات از جمله اقدامات عملی در بازار ارز و جنگ روانی، تبلیغاتی که به همراه دشمن علیه دولت سازماندهی شده است، مواجه هستیم.
کسانی هستند که خود از جریانات مطلع بوده و در جلسات شرکت می‌کنند؛ اما همواره دولت را متهم می‌کنند. چطور دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته مشکلی وجود نداشت و دولت به خوبی اداره می‌شد؟ بنده تصور می‌کنم ملت ایران به فشارها غلبه پیدا خواهد کرد؛ اگر چه دشمن در این زمینه همه تلاش خود را به کار خواهد برد.»

می توان از نهادهای امنیتی توقع پاسخگویی داشت؟
برخوردی که پس از تجمع صورت گرفته در بازار تهران، با اخلال گران ارزی صورت گرفت می توانست لااقل ۵ ماه قبل اتفاق بیفتد تا مثل امروزی مردم تحت فشار نباشند و اقتصاد کشور دچار آسیب نشود. حامیان رئیس جمهور خوب می دانند در شرایطی که نهادهای امنیتی در برابر دادن اطلاعات لازم به رئیس جمهور هم مقاومت می کنند، انتظار پاسخ گویی از آن ها چندان منطقی و واقع بینانه نیست.
با این وجود این بار نه مردم که حسین شریعتمداری عملکرد نهادهای امنیتی را فاجعه آمیز خوانده و علت را از امنیتی ها جویا شده است که نفس این انتقاد ، پرسشگری و مطالبه مدیرمسئول کیهان اگرچه دیرهنگام اما در جای خود مغتنم و قابل قدردانی است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.