وقتی غدد لنفاوی بزرگ و دردناک می‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : اگر بدانید که سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها از مکانیسمی کمک می‌گیرد که حاصل آن تجمع گلبول‌های سفید خون درغدد لنفاوی بدن است،دیگر از بزرگ و دردناک شدن این غده‌ها که بیشتر در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران تجمع دارد، نگران نمی‌شوید. البته غدد لنفاوی در پاسخ به عفونت در ناحیه‌ای دورتر متورم می‌شود. به طور مثال عفونت شست پا یا دست ممکن است به ورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران منجر شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ نکته مهمی که می تواند ترس از غدد لنفاوی متورم شده را کاهش دهد، آن است که ورم این غده ها بیشتر در ناحیه گردن اتفاق می افتد که می تواند ناشی از سرماخوردگی های ویروسی یا باکتریایی، عفونت سینوس ها، گوش، پوست، عفونت دندان، بیماری های انگلی و حتی بیماری هایی چون سل باشد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری های عفونی نیز با تاکید بر این که تورم غدد لنفاوی در بسیاری موارد و بویژه در کودکان نشانه خطرناکی محسوب نمی شود، می گوید: یک غده لنفاوی طبیعی توده ای نرم، لاستیکی و متحرک با قطر کمتر از یک سانتی متر و حداکثر دو سانتی متر است که معمولا تحت تاثیر یک بیماری زمینه ای عفونی متورم، بزرگ و حساس می گردد، اما اگر غده لنفاوی پس از بهبود بیماری طی دو تا سه هفته کوچک نشود و حتی بزرگ و متعدد بشود و با تب، رنگ پریدگی و کم خونی نیز همراه باشد، نیاز به پیگیری تخصصی دارد.

تورم مکرر غدد لنفاوی در کودکان

دکتر عبدی در گفت و گو با جام جم بزرگی غدد لنفاوی زیر فکی و گردنی زیر دو سانتی متر را در کودکان به سبب ابتلای مکرر به سرماخوردگی و گلو دردهای چرکی طبیعی می داند و تاکید می کند: تورم غدد لنفاوی در کودکان معمولا نگران کننده نیست، حتی تورم غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران نیز در اشخاص جوان به سبب بی توجهی نسبت به بروز زخم های ناشی از فعالیت های شغلی در ناحیه دست و پاها بسیار اتفاق می افتد. چرا که معمولا تورم غدد لنفاوی معمولا در نواحی اطراف و کمی دورتر از ناحیه آسیب دیده بدن رخ می دهد. البته این تورم ها در صورتی که جراحتی در بدن وجود داشته باشد و با تب و کم خونی نیز همراه نباشد، بی خطر تلقی می گردد.

بیماری های عفونی، غدد لنفاوی را متورم می کند

جالب است بدانید که بیش از دوسوم غدد لنفاوی به سبب هایی که تشخیص داده نمی شود، متورم می گردد. در بقیه موارد نیز بیماری های عفونی که شایع ترین آن بیماری های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری های انگلی ناشی از مصرف گوشت های نیمه پخته در انواع کباب ها و نیز بیماری های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری هایی چون سل و سیفلیس نیز می تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

دکتر عبدی با تاکید بر این که ارزیابی اولیه غدد لنفاوی متورم از لحاظ وجود بیماری های همراه با عفونت در شخص و وجود زخم هایی در اطراف غدد در تشخیص سبب بروز آن بسیار اهمیت دارد، می گوید: داشتن نشانه هایی از گلو درد، خستگی، کاهش وزن یا داشتن تماس با حیوانات، تماس های جنسی مشکوک و نیز مصرف بعضی داروهای ضد تشنج می تواند بزرگی غدد لنفاوی را با سبب هایی مشخص و قابل درمان توجیه کند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به این که غدد لنفاوی دو دسته است و به غدد لنفاوی محیطی چون گردن، زیر بغل و ران پا و غدد مرکزی چون غدد لنفاوی طحال، شکم و قفسه سینه تقسیم می گردد، می گوید: بررسی غدد لنفاوی مرکزی نیز در صورتی که تورم غدد لنفاوی محیطی بدون سبب و نشانه های شایع باشد و شخص نیز بیش از ۵۰ سال داشته باشد از طریق سونوگرافی و نمونه برداری ضروری است؛ زیرا بزرگ شدن غدد لنفاوی طحال، قفسه سینه یا شکم در بعضی موارد می تواند نشانه ای از بیماری های خطرناک و بدخیم باشد.

از درمان ساده تا تخصصی

از آنجاکه تورم غدد لنفاوی معمولا ناشی از یک عفونت است، درمان آن به درمان عامل بیماری مربوط می گردد. یعنی با درمان گلو دردهای چرکی، سرماخوردگی و زخم هایی که ممکن است در ناحیه دست و پا ایجاد شده باشد، تورم و درد غدد لنفاوی بهبود می یابد. فراموش نکنید که عفونت های پوست سر، شقیقه، صورت، دندان و عفونت های سینوس و گوش سبب تورم غدد لنفاوی می گردد که در صورت تشخیص درست محل عفونت از سوی متخصص، درمان آن مشکل نخواهد بود، اما در ساده ترین اقدام، گرم کردن محل متورم شده به کاهش درد ناشی از آن کمک می کند؛ اما فراموش نکنید غدد لنفاوی که بزرگ، سفت و تورم آن بدون سبب است نیاز به پیگیری تخصصی و سریع دارد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. حمید:

    سلام و خسته نباشین .من ۳۹ سالمه و حدودا هشت ماه پیش یه رابطه جنسی خطرناک داشتم و بعداز گزشتن سه ماه اولین تست اچ ای وی رو انجام دادم و منفی بود و تست دوم رو سه ماه بعد تکرار کردم و شکر خدا منفی بود . . ولی الان حدود دوماه هست که ناحیه زیر بغل و کشاله رانم گاهی درناک میشه و دوتا غده زیر فک هردوطرفم ورم کرده . . البته قبل از این اتفاق سرماخوردگی و گلودرد شدیدی گرفتم که یکم طولانی شد درمانش . . میخاستم بپرسم الان چرا این وضعیت برام اتفاق افتاده . تب و ضعف و یا نشانه ای از بیماری ندارم . و فقط این درد زیر بغل و کشاله ران و درد غده ها تو گردنم نگرانم کرده . اگر لطف کنید راهنماییم کنید .

  2. mohamad:

    داداش سلام من ۱۷ سالمه ۹ سال ژیش با همکلاسیم رابطه مقعد داشتم الان دوتا غده زیر گلو بدون درد با اندازه۱٫۵تا۱سانتی متر و در گردن با اندازه ۰٫۵سانتی متر در ضمن معلوم نیست اگر دست بزنی ژیدا میشه به جز گردن باهاش بازی کنم تکان هم میخوره بغل استخوان مثانم هست ازمایش هپاتیت سل هم دادم سالم میترسم اسدز باشه چون لاغرم کاهش وزن نداشتم ۴ بارم جراحی کردم(اپاندیس.گوش.لوزه ی سوم.تنگی مجرای ادرار. الانم باید واریکوسل با تنگی مجدد عمل کنم)میترسم ایدز داشته باشم در ضمن اگر نیاز هست دکتر عفونی برم ولی روم نمیشه به بابام بگم ازمایش ایدز بنویس در ضمن موقع ثبت نام دانشگاه ازمایش ایدز میگیرن یا نه موقع زن گرفتن چطور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.