وقتی «ماکارونی و مایع ظرفشویی» برای تلویزیون محترم‌تر از کتاب است

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «اردیبهشت کتاب» با محوریت معرفی نویسندگان محبوب و برگزیده کشورمان در کنار نقد فضای نشر کشور از دوم اردیبهشت هر شب از شبکه یک پخش می‌شود. شب گذشته(یکشنبه ۱۰اردیبهشت) این برنامه کوتاه و تماشایی یک مهمان از اهالی سینما داشت.

بهزاد بهزادپور، نویسنده، کاگردان و تدوینگر سینما که چندین فیلمنامه از او در انتشارات نیستان منتشر شده، در این برنامه، با بیان اینکه قصد دارد فیلمنامه «امپراطور عشق» خود را در آینده‌ای نزدیک کلید بزند، دوای درد افزایش سرانه مطالعه در کشور را اهمیت دادن تلویزیون به بحث تبلیغ و نگاه مدیران رسانه به «کتاب» دانست. گزیده‌ای از اظهارات این چهره فرهنگی در برنامه «اردیبهشت کتاب» را در ادامه می‌خوانید:

– قبل‌تر زیاد مرسوم نبود که فیلمنامه‌ها منتشر شود اما در کل امروزه اگر فیلمی ساخته شود، مخاطب دوست دارد یا به خاطر کنجکاوی تطبیق فیلم با فیلمنامه اولیه و یا دانستن جزئیات فیلمنامه آن را بخواند و اگر فیلمی ساخته نشده باشد، با خواندن این فیلمنامه _ اگر خوب و تصویری و عامه‌فهم نوشته شده باشد_ یک اکران خصوصی نوشتاری را برای خود رقم بزند.

– انتشار سناریو ها هم بار آموزشی دارد و هم اگر نکاتی در آن لحاظ شود، می‌تواند یک جریان فرهنگی راه بیاندازد؛ و آن ملاحظات این است که فیلمنامه زیاد بر اساس زبان فنی و سینمایی منتشر نشود و با معادل سازی و معناسازی ویژه، این آثار برای همه مردم قابل درک و فهم باشد. به عبارتی فیلم را طوری روایت کنیم که شبیه به یک قصه باشد.

– بحث من این است که فیلمنامه‌نویسان، فیلم را به گونه‌ای روایت کنند که مخاطب آن را ببیند و تصویر تماشا کند. باید معادل بصری برای فیلمنامه‌نویسی در نظر بگیریم تا مثلا «دیزالو کردن» را با زبان ادبی به مخاطب عام شرح دهیم.

– مطالعه وقتی در کشور ما به سطح قابل قبولی می‌رسد و از این آمار وحشتناک فاصله می گیرد که ماکارونی شرفش بیشتر از کتاب نباشد؛ روغن مایع از اندیشه و کتاب با فضیلت‌تر نباشد و مایع ظرفشویی محترم‌تر از کتاب نشود!

– در رسانه‌ها و فضای فرهنگی رسانه‌ها به هیچوجه کتاب به عنوان یک «آرتیست» مطرح نمی شود، کتاب یک عنصر علیل و ذلیل است که حتی قابل ترحم هم نیست!

– در تلویزیون ما بی‌ارزشترین کالاها تبلیغ می‌شود و مطرح می‌شود اما جایی از تبلیغ یک کتاب نیست…به عبارتی این مهم، هنوز یک دغدغه نشده است.
 

 بنابراین گزارش، «اردیبهشت کتاب» که تا پایان اردیبهشت هرشب روی آنتن شبکه اول سیما می رود؛ قرار است مهمان‌هایی چون «تورج زاهدی، حسین درگاهی، محمدرضا بایرامی، صادق کرمیار، علی شاه حاتمی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، محمد مهدی رسولی، محمدرضا زائری، مجید سرسنگی و …» را به شبکه اول سیما بیاورد. برنامه امشب «کتاب اردیبهشت» با حضور «قربان ولیئی» استاد دانشگاه و شاعر شناخته شده کشورمان ساعت ۲۰٫۴۰ دقیقه روی آنتن می رود.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.