وقتی «ویگن» برای مراسم ختنه سوران آقای منتقد، ترانه خواند

به گزارش خبرآنلاین، هفتمین شماره هفته​نامه «نگاه پنجشنبه» با صفحاتی ویژه «محله» و یادداشت​ها و گفتارهایی خواندنی از اهالی فرهنگ و هنر کشورمان بعلاوه نقد برخی آثار منتشر شده در بازار نشر منتشر شد. در این شماره کتاب هفته «نگاه پنجشنبه» دو پرونده ویژه منتشر شده، پرونده ای برای محله زندگی آدم ها و پرونده‌ای نیز برای مهاجران افغانی با عنوان «جبر جغرافیایی». در این شماره یادداشت ها، گفتارها و نقدهایی از «مسعود کیمیایی، اکبر عبدی، فریدون مجلسی، لیلی گلستان، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حقیقی، محمدحسین جعفریان، سیدابولحسن مختاباد، مژگان اینانلو، جواد طوسی و…» به چشم می خورد.

در بخشی از یادداشت بلند و خواندنی «جواد طوسی» از خاطرات کودکی و نوجوانی و جوانی اش در محله های مختلف تهران می خوانیم:

«با آنکه در تهران به دنیا آمدم و بزرگ شدم ولی به لحاظ اجازه نشینی در چندین محله سکونت داشتم. تولدم در کوچه «رحمتیان» نزدیک میدان زندان قصر سابق بوده و مادر می گوید قابله ای به اسم «عمقزی لیلا» آمد خانه و وضع حمل من به سختی صورت گرفته است. برای خوش یمن بودن شروع زندگی ام شناسنامه برادرم غلامرضا که در یکسالگی مرده بود، نصیبم شد ولی چون روز تولد امام نهم به دنیا آمدم، اسمم را گذاشتم جواد…یادمه در ۵سالگی صاحب خانه مان که اصالت شمیرانی داشت، حاضر شد داخل حیاط بزرگ خانه اش برایم جشن «ختنه سوران» بگیرند. جلوی حیاط و دوروبر باغچه های خانه پر شد از صندلی های فلزی و میزهایی که رویشان شیرینی و میوه بود. راننده «ویگن» که خانه اش وسط کوچه «دقت» بود و با بهرام پسر صاحبه خانه مان رفاقت داشت. رفت ویگن را از خیابان ده متری ارامنه که عده ای زیادی از مسیحیان آنجا سکونت داشتند آورد و او دو تا از ترانه هایش را برای میهمانانی که بیشترشان از اهل محل بودند، خواند. از همانجا از صدای ویگن خوشم آمد و این تصنیفش در خاطرم باقی ماند:

ستاره امشب کسی ندیده/ مگر ستاره کجا دمیده/ مه آرمیده/ رنگش پریده/ ابر سیاه رو به سر کشیده…

…توی این محله و دو تا کوچه ای که کودکی و نوجوانی ام را سرکردم، برای اغلب جوان های تابلو لقب گذاشته بودند. مثل «ناصر کفترباز» که همیشه خدا رو پشت بام خانه شان داشت کبوترانش را پر می داد و سر گوش مادر بیوه اش «مرضی خانم» می جنبید. «عبدالله بنگی» و «ولی هندی» که دوستانش را جلوی خانه شان جمع می کرد و برایشان آهنگ های قاسم جبلی و تاجیک و موزیک فیلم های هندی را با فلوت می زد و «احمد جوجه» که با آن سینه کفتری اش فکر می کرد، حق اش را خورده اند.»

برای تهیه این هفته نامه جمع و جور و متفاوت که با قیمت ۲هزارتومان منتشر شده، می توانید به روزنامه فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر تهران مراجعه کنید. همچنین برای تهیه تلفنی و یا اشتراک این نشریه کافی است با سامانه ارائه محصولات فرهنگی (سام) ۲۰-۸۸۵۵۷۰۱۶ تماس بگیرید و آن را بدون دریافت هزینه در محل کار و یا منزل تحویل بگیرید.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.