وقتی کارگردان غم و اندوه کودک بود / عکس

به گزارش خبرآنلاین، کریشتف کیشلوفسکی (۱۹۹۵ – ۱۹۴۱) کارگردان فیلم‌های معروفی چون «آبی»، «قرمز»، «سفید» و «زندگی دوگانه ورونیک» است.

 

کیشلوفسکی در شهر ورشو به دنیا آمد و کودکی خود را در چند شهر کوچک لهستان گذراند. همراه با پدر مهندسش که مبتلا به سل بود به شهرهای مختلفی در پی بهبودی می‌رفت. در ۱۶ سالگی در یک دوره آموزش آتش‌نشانی شرکت کرد اما پس از سه ماه آن را رها کرد. در سال ۱۹۵۷ بدون هدف شغلی وارد دانشگاه ورشو در رشته کارشناسی تئاتر شد چون یکی از بستگان او آنجا را اداره می‌کرد. سپس تصمیم گرفت کارگردان تئاتر شود اما آن زمان دوره کارگردانی تئاتر نبود پس تصمیم گرفت سینما را به عنوان راه واسط انتخاب کند.

 


کیشلوفسکی در کودکی

 

او در دوره اول فیلمسازی خود (فیلم های داستانی اش) آثار مهمی چون «خوره دوربین»، «بی پایان» و «بخت کور» را ساخت. پس از این «ده فر‌مان» (۱۹۸۸) را ساخت که مجموعه‌ای است از ده فیلم کوتاه که در مجموعه‌ای آپارتمانی در ورشو فیلمبرداری شد. اپیزود پنجم و ششم به صورت جداگانه و با مدت زمان بیشتر با نام‌های «فیلمی کوتاه درباره کشتن» و «فیلمی کوتاه درباره عشق» ساخته شدند. او قصد داشت اپیزود نهم را هم به صورت مستقل و با نام «فیلمی کوتاه درباره حسادت» بسازد اما خستگی مانع از آن شد که او در کمتر از یک سال ۱۳ فیلم بسازد.

 

چهار فیلم آخر کیشلوفسکی تهیه‌کنندگان خارجی داشت. این فیلم‌ها متکی بر اخلاق بودند. فرم فیلم‌ها بیشتر انتزاعی و متکی به بازیگران کم، داستان‌های فرعی متعدد و توجه بیشتر به فرد ساخته شدند. لهستان در این فیلم‌ها بیشتر از دید یک اروپایی بیگانه به نمایش درمی‌آمد.

 


نمای معروف فیلم «قرمز»

 

اولین آنها «زندگی دوگانه ورونیک» (۱۹۹۰) با بازی ایرنه ژاکوب بود. موفقیت تجاری این فیلم به او اجازه داد تا سرمایه لازم برای ساخت آرزوی خودش (ساخت سه‌گانهٔ سه‌رنگ) را فراهم سازد. این سه فیلم («آبی»، «قرمز» و «سفید») جوایز جهانی بسیاری را برای او به ارمغان آوردند. از جمله شیر طلایی بهترین فیلم و شیر نقره‌ای بهترین کارگردان از جشنواره ونیز و خرس طلایی بهترین کارگردان از جشنواره برلین همراه با سه بار نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی. سه‌گانه‌ای که دستاوردی مهم در سینمای مدرن به حساب می‌آیند.

 

کیشلوفسکی در ۵۴ سالگی در ۱۳ مارس ۱۹۹۶ در حین عمل قلب باز پس از حمله قلبی درگذشت و در قبرستان پوازکی در ورشو به خاک سپرده شد.

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.