وقت‌کشی متولیان ساخت مسکن با خبرسازی‌های مقطعی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

https://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobot/images/6b4cb__IMAGE634761552626478742.jpg

وزارت راه و شهرسازی مسکن مهر را به حال خود رها کرده و اگرچه گاه و بیگاه خبرهایی از سوی معاونان این وزارتخانه از جمله احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر اعلام می‌شود اما اینگونه اظهارات نیز جنبه رفع تکلیف و انداختن توپ در زمین حریف دارد.

مگر می‌شود دولتی که ادعا می‌کند همه اعضای آن با هم هماهنگ هستند اکنون و پس از گذشت یک‌سال از آغاز به کار آن و دانستن همه مشکلات زیرساختی واحدهای مسکن مهر، وزرای درگیر چنین طرحی هنوز نتوانند برای حل مشکلات مسکن مهر با هم به توافق برسند. آیا اکنون زمان‌ آن نرسیده که وزارت راه و شهرسازی دست از این بازی رسانه‌ای بردارد و با وزارت نیرو بر سر تامین آب و برق و با وزارت نفت برای تامین گاز این خانه‌ها اقدامی اساسی انجام دهد. وزیر راه و شهرسازی که خود هشدار از ایجاد کانون‌های بحرانی می‌داد و واحدهای مسکن مهر و ساکنان آن را ساکنان چنین مکان‌های بحرانی اعلام می‌کرد، آیا با تاخیر در تکمیل چنین واحدهایی به تشدید بحران دامن نخواهد زد؟

خانه‌های آماده بدون آب، برق و گاز

در همین باره از قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی بشنوید که گفت: هم‌اکنون ۳۳۰ هزار مسکن مهر آماده افتتاح هستند اما خدمات زیربنایی و روبنایی ندارند. احمد اصغری مهرآبادی افزود: در دولت تدبیر و امید ۱۷۰ هزار مسکن مهر به مردم تحویل شده است. اصغری مهرآبادی اضافه کرد:‌ از ۳میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور که ساخت آنها از چند سال پیش آغاز شد در حال حاضر بیش از یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری قرار دارد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد کار ساخت آن به پایان رسیده که از این تعداد یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است. وی تصریح کرد: ۱۰۰ هزار واحد دیگر از مسکن مهر در کشور نیز آماده افتتاح است که در هفته دولت بیش از ۵۰ هزار واحد تحویل شده و واحدهای باقیمانده بزودی تحویل خواهد شد.

وزرا کجا یکدیگر را می‌یابند؟

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اشاره به اینکه ۳۳۰ هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح فاقد خدمات زیربنایی هستند، بیان کرد: از آنجا که خدمات زیربنایی آنها آماده نشده امکان تحویل به مردم وجود ندارد اما با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت نیرو و وزارت نفت بزودی مشکل آنها نیز حل خواهد شد و طی چند ماه آینده شاهد افتتاح آنها خواهیم بود. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر  در مرحله نازک‌کاری قرار دارد، گفت: با احتساب ۳۳۰ هزار واحد حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهرکشور نیاز به خدمات زیربنایی خواهند داشت و برنامه ما این است در صورت فراهم شدن این خدمات تا پایان سال جاری همین ۷۰۰ هزار واحد را به بهره‌برداری برسانیم. مهرآبادی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تامین خدمات زیربنایی و روبنایی به دستور معاون رئیس‌جمهوری افزود: در بخش زیربنایی اعتبار مورد نیاز ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است و مصوب شد که در ۶ ماه اول سال هزار میلیارد تومان پرداخت شود؛ در بخش روبنایی نیز جهت ساخت مدرسه، مسجد، درمانگاه و کلانتری حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که پس از جمع‌بندی تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور خواهد شد تا در این باره تصمیماتی گرفته شود. به گفته وی، تاکنون ساخت ۲۸۰ باب مدرسه و ۲۷۰ واحد مسجد از منابع داخلی آغاز شده است که از این تعداد ۹۰ باب مدرسه و ۷۰ واحد مسجد به بهره‌برداری رسیده است و تعدادی کلانتری و درمانگاه نیز در حال ساخت است. وی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید و طی یک‌سال گذشته ۲۶۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است که از این تعداد ۱۷۰ هزار واحد به مردم تحویل شده و بقیه نیز در هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد.

عقبگرد پیشرفت فیزیکی مسکن مهر پردیس

از سوی دیگر جزئیات پیشرفت فیزیکی مسکن مهر پردیس نشان می‌دهد فاز ۹ جدید با ۹۲/۱۳ درصد و فاز ۱۱ (کوزو) با ۲۸/۱۰ درصد بیشترین و کمترین پیشرفت فیزیکی را طی ۸ ماه اخیر داشته‌اند، پیشرفت فاز ۳ و ایوانکی نیز روندی معکوسی را طی کرده و عقبگرد داشته‌ است. به گزارش تسنیم، بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر پردیس حاکی از این است که در ۵ فاز پیشرفت فیزیکی رشد داشته اما در فاز ۳ و ایوانکی پیشرفت فیزیکی عقبگرد داشته است. بر این اساس در فاز ۱۱ (شرکت کوزو پارس) تعداد ۳۳ هزار و ۳۳۵ واحد مسکن مهر در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که پیشرفت فیزیکی این واحدها در مجموع  ۵۱ درصد است، پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر این فاز در دی‌ماه سال سال گذشته ۷۲/۴۰درصد بود. به عبارت دیگر در هشت‌ماه گذشته پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر شرکت کوزو  ۲۸/۱۰درصد بوده است، یعنی ماهانه ۲۸/۱درصد پیشرفت فیزیکی. پیشرفت فیزیکی فاز ۹ قدیم پردیس  ۶۲ درصد است.

دی‌ماه سال گذشته پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها  ۵۵/۵۱درصد بود و در مجموع در هشت ماه منتهی به شهریورماه سال جاری واحدهای مسکن مهر فاز ۹ قدیم ۴۵/۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. پیشرفت فیزیکی فاز ۹ جدید که توسط انجمن انبوه‌سازان در حال ساخت است، دی‌ماه سال گذشته ۰۸/۹ درصد بود که طی هفت ماه اخیر میزان پیشرفت با رشد ۹۲/۱۳ درصدی به ۲۳ درصد افزایش یافته است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. پروژه‌های مسکن مهر فاز ۵ نیز که انجمن انبوه‌سازان آنها را می‌سازد ۵/۲۵ درصد پیشرفت دارند، مجموع پیشرفت فیزیکی این واحدها دی‌ماه سال گذشته  ۳۳/۱۴ درصد بود. به عبارت دیگر در هشت ماه اخیر ۱۷/۱۱ درصد یعنی ماهانه ۳۹/۱ درصد بوده است. مجموع پیشرفت فیزیکی فاز ۳ پردیس که  قدیمی‌ترین فاز مسکن مهر شهر پردیس محسوب می‌شود ۸۴ درصد است، این در حالی است که پیشرفت این واحدها دی‌ماه سال گذشته ۴۳/۹۶ درصد بود. مشخص نیست دلیل عقبگرد پیشرفت فیزیکی این فاز مسکن مهر چیست؟  فاز ۸ مسکن مهر پردیس نیز ۵/۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مقایسه با دی‌ماه سال گذشته حکایت از رشد ۹۲/۱۱ درصدی پیشرفت فیزیکی دارد. واحدهای مسکن مهر فاز ۸ (دره بهشت) ماهانه ۴۹/۱ درصد بوده است.

پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر ایوانکی نیز ۶۸ درصد است، این واحدها در گزارش دی‌ماه سال گذشته شرکت عمران پردیس ۳۲/۶۸درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. پیشرفت فیزیکی این واحدها نیز بنا به دلایلی عقبگرد داشته است. گفتنی است ۸۳ هزار و ۱۹ واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس در حال ساخت است که مجموع پیشرفت فیزیکی آنها ۲۹/۴۹ درصد است. پیشرفت فیزیکی این واحدها در دی‌ماه سال گذشته ۷۵/۴۲ درصد بود.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.