وقت بیماری این میوه را نخورید

سیبنا: گریپ‌فروت برای سلامتی مفید است اما نه زمانی که مریض هستید. در واقع مصرف این میوه در زمانی که تحت درمان هستید می‌تواند در روند درمانتان تداخل منفی ایجاد کرده و به این ترتیب به سلامتیتان آسیب برساند.

محققان فرانسوی بر این عقیده‌اند که مصرف گریپ‌فروت همزمان با درمان دارویی به نفع سلامت بدن نیست.

نتایج پژوهش این محققان که در مجله‌ی پزشکی فرانسوی Prevenir به چاپ رسید نشان می‌دهد که گریپ‌فروت با داروهای مختلف تداخل پیدا کرده و مشکل ساز می‌شود.

محققان معتقدند که نباید همزمان با مصرف داروهایی مثل استاتین (ضد کلسترول)، بنزودیازپین (آرام بخش)، داروهای ضد‌افسردگی و یا داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی، گریپ‌فروت خورد.

محققان تاکید می‌کنند همزمان با مصرف این داروها نباید گریپ‌فروت و به خصوص آب آن را مصرف کرد به خاطر این که در بسیاری از موارد عوارض جدی دارد. متأسفانه هنوز به طور کامل مکانیسم این تداخل منفی مشخص نشده است.

محققان معتقدند ترکیبات موجود در گریپ‌فروت باعث این مشکل می‌شوند. محققان احتمال می‌دهند این مسئله ناشی از تأثیری است که گریپ‌فروت روی آنزیم‌هایی می‌گذارد که متابولیسم داروها را بر عهده دارند. برای همین زمانی که این متابولیسم به درستی صورت نمی‌گیرد احتمال این که دز داروها در بدن بیش از اندازه شود، وجود دارد.

از طرف دیگر در مواردی ترکیبات این میوه باعث می‌شود که تمرکز و غلظت دارو در خون کاهش یابد و همین مسئله باعث می‌شود تا اثر بخشی دارو کمتر شود.

متأسفانه اثرات جانبی که مصرف همزمان دارو و گریپ‌فروت به جا می‌گذارد جدی است مانند تخریب سلول‌های عضلانی (رابدومیلوزیس) Rhabdomyolysis ، نارسایی کلیه‌ها، خون ریزی و غیره.

با وجود اینکه از سال‌ها پیش تأثیر گریپ‌فروت روی داروها مشخص شده است اما در این پژوهش جدید نشان می‌دهد که آب‌میوه‌های دیگر به خصوص آب پرتقال نیز می‌تواند همین تأثیر را روی اثر بخشی داروها به جا بگذارید. حواستان باشد زمانی که بیمار و تحت درمان هستید از پزشک خود راجع به تداخل دارویی با این آب‌میوه‌ها سۆال کنید.

“همشهری آنلاین”


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.