وقوع ۲۰ هزار اتفاق ناشی از کار در کشور

۱۰م آذر ،

دبیر شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال قبل ۲۰ هزار اتفاق ناشی از کار در کشور رخ داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اصابتی در همایش کمیته‎های حفاظت فنی و بهداشت کار افزود: حوادث ناشی از کار در جهان ۳۱۷ میلیون نفر بوده و روزانه ۸۵۰ هزار نفر در جهان دچار حوادث کار می‎شوند که این مهم در کشورهای پیشرفته ۲۵ درصد و در کشورهای فقیر ۷۵ درصد است.

وی بیان کرد: کشورهای پیشرفته تصمیم دارند تا سال ۲۰۲۰ حوادث ناشی از کار را ۲۵ درصد کاهش دهند.

مدیر کل بازرسی کار سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امسال ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار فوتی ناشی از کار در دنیا رخ داده که ۲ میلیون و ۲۰ هزار آن مربوط به بیماری ناشی از کار و ۳۲۰ هزار مورد دیگر ناشی از کار بودند.

اصابتی اضافه کرد: براساس آمار تأمین اجتماعی حوادث ناشی از کار در سال ۹۰، ۲۰ هزار مورد بوده که ۱۸ هزار نفر آن سرپایی درمان شدند و این رقم نسبت به سال۸۹، ۷ درصد کاهش داشته است و آمار امسال هنوز احصا نشده است.

وی با بیان اینکه یک اتفاق فوت، ۷ هزار روز کار، ۴ میلیارد تومان هزینه و ۴ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی را در بر می‎گیرد، اظهار کرد: عوامل انسانی، عدم نظارت در علل حوادث و… از علل مهم حوادث ناشی از کار در واحدهای کارگری است.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۹۹ درصد حوادث مربوط به مردان و از ساعت ۱۰ صبح به بعد بوده است، تصریح کرد: بیشترین اتفاق در بخش ساختمان و همچنین شدت وقوع حوادث نیز در بخش ساختمان است.

اصابتی ادامه داد: ۸۷ درصد حوادث در کارگاه‎ها و برای کارگران غیرماهر رخ می‎دهد.

وی ضعف قوانین و مقررات در وزارت بهداشت و وزارت کار، ضعف انگیزه و تعهد به امور کار به سبب عدم آگاهی، فقدان فناوری و روش‎های تازه و پیشرفته و ضعف مهارتی و مدیریتی را از عوامل ضعف سیستم ایمنی کشور ذکر کرد و یادآور شد: پایه و اساس کار، آموزش است چراکه سرمایه‎گذاری در امر آموزش به ازای یک واحد معادل ۴٫۴۸ واحد منفعت می‎دهد.

دبیر شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص کمیته‎های حفاظت فنی و بهداشت کار خاطرنشان کرد: در سطح استان و کشور از نظر تشکیل کمیته‎های حفاظت فنی و بهداشت کار رشد چشمگیری داشتیم و در سال ۹۰، ۱۱ هزار کمیته تشکیل شده که رشد ۱۰ درصد کمیته‎ها را در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه دارای کد تأمین اجتماعی در کشور داریم، اظهار کرد: همچنین یک میلیون واحد نیز خارج از این موارد داریم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.