ولایتی: بیداری اسلامی ؛ عزت خواهی ملت ها و نفی وابستگی

سه شنبه ۲۰ تیر – ۰۱:۱۲:۰۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: جنبش بیداری اسلامی، واکنشی به بی توجهی حکومت ها به عزت ملی و استقلال کشورها و وابستگی آنان به قدرت های بزرگ است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، علی اکبر ولایتی در نخستین اجلاس بین المللی زنان و بیداری اسلامی افزود: این جنبش همچنین واکنشی به انفعال و بی تفاوتی حکومت ها در قبال مسائل جهان اسلام به ویژه مسئله فلسطین محسوب می شود.
وی ماهیت جنبش های جدید مردمی را در جهان اسلام را نفی انحصارگری، قدرت طلبی، فساد، شیوه های سرکوبگرانه، بی توجهی حاکمان به حقوق سیاسی- اجتماعی مردم و اعتراض به مخدوش شدن کرامت انسانی شهروندان دانست.
ولایتی، هویت جنبش های مردمی اخیر در منطقه را اسلامی دانست و افزود: این جنبش ها در اعتراض به اقتدارگرایی و ناکارآمدی نظام های سیاسی حاکم و سیاست های داخلی و خارجی آن بروز کرده است.
وی گفت: بیداری و خیزش های اسلامی در جهان عرب را می توان موج جدیدی از حرکت اسلامی با ویژگی و ابعاد خاص به شمار آورد.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: نتایج انتخابات برگزار شده در کشورهای مختلف به ویژه تونس، مراکش، مصر و لیبی، پایبندی مردم به هویت اسلامی و ارزش های دینی را به نمایش گذاشته است.
ولایتی اضافه کرد: نتایج این انتخابات ثابت کرد میراث عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی از ظرفیت های بالایی برای هدایت انسان ها برخوردار است و مسلمانان را از هر گونه اندیشه وارداتی برای اداره جوامع خود بی نیاز می کند.
وی گفت: در میان قشرها و گروه های مختلف مردم، زنان نیز به عنوان یکی از گروه های اصلی ، نقش چشمگیری در موج اخیر بیداری اسلامی در جهان عرب دارند.
ولایتی افزود: این در حالی است که در جوامع اسلامی شاهد دیدگاه های مبتنی بر افراط و تفریط درباره زنان مسلمان هستیم که آنان را از حضور در عرصه ها و فعالیت های اجتماعی و سیاسی ، منع می کنند یا حضور آنان را در این عرصه ها به رها کردن اصول و معیارهای اسلامی و پذیرش فرهنگ وارداتی غرب منوط کرده اند.
وی گفت: حضور مؤثر زنان در جنبش بیداری اسلامی ثابت کرد که زن مسلمان ضمن حفظ اصول و اعتقادات دینی و پایبندی به ویژگی های بومی خود می تواند در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز نقش تعیین کننده داشته باشد.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: امواج بیداری اسلامی در سال های اخیر موجب شده است بار دیگر مسلمانان به این خودباوری و خودآگاهی دست یابند که با اتکا به خداوند و آموزه های اسلام می توانند مسیر تعالی را بپیمایند.
ولایتی اضافه کرد: مسلمانان دریافته اند در دورانی که اندیشه های مادی ؛ اخلاق و معنویت را به قهقرا برده است ، اسلام می تواند منادی بازگشت به معنویت و فطرت خداجوی انسان ها باشد.
وی گفت: جنبش های اخیر در سرزمین های اسلامی فارغ از آنکه در جابجایی قدرت مادی چه احزاب و افرادی را منتفع یا متضرر کرده، نهال خودآگاهی، اعتماد به نفس و بازگشت به خویشتن را در میان مسلمانان کاشته است.
ولایتی افزود: جنبش بیداری اسلامی ، مسلمانان را به پرسشگری عظیمی واداشته که کمترین نتیجه آن تمکین نکردن به قدرت هایی است که سال های متمادی آنان را در ظلمت و عقب ماندگی نگه داشته بودند.
وی گفت: جهان عرب از سال ۸۹ تا کنون شاهد موج جدیدی از بیداری اسلامی و خیزش ملت های مسلمان است و جهان اسلام به ویژه مرکز ثقل آن خاورمیانه با موج اخیر بیداری اسلامی در حال گذار از مرحله مهمی در حیات سیاسی- اجتماعی خویش است که نقطه عطفی در تاریخ منطقه محسوب می شود.
ولایتی افزود: در قرون گذشته، مردم خاورمیانه و شمال آفریقا با مشکلات و چالش های نظام های اقتدارگرا و ناکارآمد از یک سو و مداخله استعمارگران جهانی از سوی دیگر مواجه بودند اما بیداری اسلامی امیدهای بسیاری برای پشت سر گذاردن چالش های گذشته و بنای آینده ای مطمئن به وجود آورده است.
وی با تبیین علل عقب ماندگی و انفعال جهان اسلام در قرون متمادی گذشته گفت: در دهه های گذشته برخی نخبگان فکری و سیاسی تلاش کردند با توسل به مکاتب و ایدئولوژی های شرقی و غربی یا ایده هایی مانند ناسیونالیسم و قومیت گرایی، ضعف ها و شکست های گذشته را جبران کنند.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: اغلب این تلاش ها برغم دستاوردهای اندک، به علل مختلف ، ملت های مسلمان را درگیر مسائل بیهوده ای کرد که نتیجه ای جز تداوم عقب ماندگی نداشته است.
ولایتی گفت: در این شرایط وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) احیاگر بزرگ اسلام و در ادامه راه بزرگانی مانند سید جمال، محمد عبده، سید قطب، حسن البنا، ابوالعلاء و مبارزان بزرگی مانند عبدالقادر الجزایری، عمر مختار لیبیایی، عزالدین قسام فلسطینی و آیات عظام میرزا حسن شیرازی، ملا کاظم خراسانی و کاشف الغطاء ، نخستین بارقه امیدی بود که مسلمانان جهان را در دوران متصلب جنگ سرد و حاکمیت مطلق ایدئولوژی های شرق و غرب به تفکر وا داشت.
وی افزود: آرمان ها و تفکر حضرت امام راحل روح تازه ای در کالبد نهضت اسلامی دمید و موجب شد جنبش بیداری اسلامی وارد مرحله جدیدی شود.
ولایتی گفت : در چند دهه گذشته جمهوری اسلامی با رهبری داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای که از پیشتازان عرصه بیداری اسلامی هستند بر مسائل مهمی پای فشرده است که هدف آن احیای عزت و عظمت ملت های مسلمان و بازیابی جایگاه امت اسلامی در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان اسلام است.
وی افزود: در سه دهه گذشته جنبش های اسلامی نوینی در منطقه ظهور کردند که هر یک ویژگی و پیامدهای خاصی داشتند همچنان که برخی جریان های افراطی با عبور از مرزهای تعادل و تسامح و طرح دیدگاه های رادیکال و رفتارهای تهاجمی نه فقط باعث تشدید شکاف ها و اختلافات درونی جهان اسلام شدند بلکه زمینه های حضور و مداخله غرب را در منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم فراهم و تصویری منفی از جهان اسلام ارائه کردند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۰۱۳۱۲۰۲۴۳۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.