ولایتی: جنبش غیرمتعهدها نیازمند اصلاح ساختاری و محتوایی است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‘علی اکبر ولایتی’ روز سه شنبه در نخستین کنفرانس علمی بین المللی پیرامون جنبش غیرمتعهدها در سخنانی، اظهارداشت: یکی از مشکلات کنونی این جنبش نداشتن یک دبیرخانه ثابت است که در این زمینه باید یک فکر اساسی شود.

وی، برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران را فرصت مناسبی برای طرح این اصلاحات دانست.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل، جنبش غیرمتعهدها منشاء تحولات بسیاری در جهان از زمان ایجاد این جنبش بوده است و امیدواریم در اجلاس تهران شاهد نقطه عطفی در میزان تاثیرگذاری این جنبش باشیم.

وی با اشاره به تاریخچه مختصری از نحوه شکل گیری جنبش غیرمتعهدها، گفت: این جنبش از تصمیم کشورهای مستقل برای اتخاذ یک سیاست مستقل از ابرقدرت های شرق و غرب وقت آغاز شد و کشورهای هند، مصر و اندونزی و برخی دیگر از کشورهای مستقل وقت نقش مهمی در شکل گیری این جنبش داشتند.

ولایتی، جنبش غیرمتعهدها را یک مانع اساسی در برابر دو قطبی شدن کامل دنیا ذکر کرد و یادآور شد: اتفاقاتی که پس از سال ۱۹۹۰ در جهان رخ داد، موجب شد آمریکایی ها دیگر نتوانند ادعاهای بوش پدر را مطرح کنند چرا که امروز اگرچه وضعیت دوقطبی در جهان وجود ندارد اما کشورهایی مانند روسیه و برخی قدرت های بزرگ دیگر در برابر آمریکا هستند و عرض اندام می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تقویت جنبش غیرمتعهدها در برابر برخی اتحادیه ها و تشکل های مهم منطقه ای و جهانی خاطرنشان کرد: امروز ناتو در حال گسترش مرزهای خود است و با کمک آمریکا به دنبال این است تا مرزهای جغرافیایی چین را تحت محاصره خود درآورد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل همچنین با اشاره به موضوع بیداری اسلامی و تاثیر آن در کشورهای تاثیرگذاری همانند مصر، لیبی و تونس، گفت: کشور مصر در جهان عرب از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است و این کشور در جهان عرب به هر طرف حرکت کند، جهان عرب هم به همان سمت حرکت می کند و باید در نظر داشت که مصر یکی از عوامل اصلی شکل گیری جنبش غیرمتعهدها بود.

وی همچنین ایران امروز را کشوری مقتدر و کاملا متفاوت با دوران پهلوی و شاهنشاهی دانست و ادامه داد: امروز ایران از چنان اقتداری برخوردار است که الهام بخش موج بیداری اسلامی تلقی می شود.

نخستین کنفرانس علمی بین المللی پیرامون جنبش غیرمتعهدها امروز با حضور جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان کشورهای عضو این جنبش با پیام رییس جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

سیام**۱۷۲۳**۹۱۳۲**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۱۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.