ولایتی: عنان از رویکر معارضین سوری ناراحت است/ دور زدن تحریم​ها کاری غیرممکن نیست

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل با بیان اینکه کوفی عنان به اهمیت نقش ایران واقف است، گفت: آقای عنان در اظهاراتش تاکید دارد که بدون حضور ایران در گردهمایی های بین المللی و منطقه ای امکان دستیابی به یک راه حل برای مشکلات سوریه وجود ندارد.

علی اکبر ولایتی افزود: عنان به ایران سفر کرد تا نتیجه فعالیت های خود را به مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران گزارش دهد و نظرات آنها را بشنود.

گزیه سخنان وی از این قرار است:

·         غربی ها بهانه جویی می کنند. آنها دلسوز دموکراسی نیستند، اگر بودند چرا با برخی کشورهای مرتجع منطقه که علیه سوریه اقدام و به آنجا اسلحه صادر می کنند و بویی نیز از دموکراسی نبرده اند، کاری ندارند؟

·         بشار اسد در جهت اصلاحات داخل کشورش گام هایی برداشته است. وی قانون اساسی را اصلاح، حکومت را از تک حزبی به چند حزبی تبدیل و انتخابات مجلس برگزار کرد. کوفی عنان درخواست آتش بس به طرفین داده بود، دولت سوریه این درخواست را اجرا کرد اما معارضین دولت به اقدامات بی هنجاری و تیراندازی علیه مردم بی گناه و تاسیسات مختلف در سوریه ادامه دادند و عملا جامعه سوریه را به آشوب کشاندند. کوفی عنان از این موضوع ناراحت است. آمریکا، برخی از کشورهای مرتجع عربی، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه که خواب هایی را برای سوریه دیده اند، به دنبال از بین بردن حکومت سوریه و ایجاد هرج و مرج در این کشور هستند تا هر کسی بتواند در آنجا دخالت کرده و جبهه مقاومت در برابر صهیونیست ها را دچار اشکال کند.

·         برخی اعضای ۱+۵ مثل روسیه و چین منصفانه تر حرکت می کنند، اما بقیه اعضا به دنبال مقاصد دیگری هستند و مذاکرات ۱+۵ را بهانه کرده اند. اگر آنها مایل به حل مساله بودند جمهوری اسلامی ایران راه حل را در چارچوب قوانین بین المللی ارایه کرد.

·          تحریم ها موجب بروز سختی هایی می شود. اما طی سالهای پس از انقلاب، هیچ زمانی نبوده که کشورمان با تحریم نسبی کم یا زیاد مواجه نباشد، حتی در مقطعی هم جنگ داشتیم و هم تحت تحریم های بسیار سخت بودیم. با این وجود مردم ما ترجیح دادند که از استقلال و دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنند.

·         دور زدن این تحریم ها کاری غیرممکن نیست. همانطور که بسیاری از رسانه های غربی نیز به این موضوع اذعان دارند که ایران عادت دارد تحریم را تحمل و سریعتر آن را دور بزند. امیدوارم به جایی برسیم که تحریم نداشته باشیم اما اگر تحریم هم شدیم میزان هزینه ها و مشکلات ما کم باشد، همانگونه که امروز است. امروز مقاومت ما در برابر تحریم ها بسیار است، بسیاری از کالاهایی که در گذشته وارد می کردیم امروز در کشور تولید می شود که این موضوع از برکات پنهانی این تحریم ها است. استمرار این مقاومت به جای اینکه ما را خسته کند آنها را خسته خواهد کرد.

·         /۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.