ولی فقیه و زیارت عاشورا

۰۹م آذر ،

آیت الله میرزا ابراهیم محلاتی شخصیتی است که سی سال آخر عمرش را هر روز زیارت عاشورا می خواند و اگر کاری یا مشکلی پیش آمد می کرد نایب می گرفت.

به گزارش مجله شبانه  ممتاز نیوز، وبلاگ ولایت فقیه در آخرین نوشته خود آورده است:

یکی از آثار و برکات زیارت عاشورا «و حاجته مقضیه۱» می باشد؛ که خداوند تبارک و تعالی و ائمه اطهار و پیغمبر (علیهم السلام) ضامن آن شده اند. وقتی نگاه می کنیم به زندگی عالمان و فقهای دین در می یابیم که یکی از سیره های عملی آنها مداومت بر خواندن این زیارت ناب است.

امام خمینی، شیخ اعظم مرتضی انصاری، آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی، آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ای، علامه طباطبایی (صاحب تفسیر گرانقدر المیزان) ، آیت الله میرزا ابراهیم محلاتی، آیت الله بهاءالدینی، شیخ عباس قمی، علامه امینی (صاحب کتاب معروف الغدیر)، آیت الله خادمی، آیت الله آقا نجفی قوچانی (از شاگردان بنام و مبرز آخوند خراسانی) و … از جمله علما و فقهایی می باشند که بر خواندن این زیارت شریف مقید بودند.

آیت الله میرزا ابراهیم محلاتی شخصیتی است که سی سال آخر عمرش را هر روز زیارت عاشورا می خواند و اگر کاری یا مشکلی پیش آمد می کرد نایب می گرفت. آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی وقتی خبر مرگ ایشان را به نحو اعجاز شنید اشک از چشمانشان جاری شد.۲

شهید قدوسی دربارهٔ علامه طباطبایی چنین میگوید: «استاد بزرگوار در ایام محرم و صفر زیارت عاشورا را ترک نمی کردند و بدان تأکید فراوان داشتند»۳٫

آیت الله سید فشارکی نیز از جمله مراجعی است که برای نجات جان شیعیان از بیماری وبا آن را به مردم پیشنهاد کردند. این ولی فقیه و دلسوز مردم با چهره ای گرفته و محزون خطاب به آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری و میرزای شیرازی فرمود: «آیا مرا مجتهد می دانید؟ آیا مرا عادل می دانید؟» گفتند: «بلی». فرمود: «من به تمام زن و مرد شیعه سامرا حکم می کنم که هر کدام یک فقره از زیارت عاشورا را به نیابت از نرجس خاتون، والده ماجده امام زمان (علیه السلام) بخوانند و آن مخدره را نزد فرزند بزرگوارش شفیع قرار دهند که بیماری وبا از شیعیان دفع گردد».

این دو فقیه گرام به سرعت پیام مرجع تقلید مردم را به آنها رساندند. مردم پس از اطلاع از دستور مرجع بزرگ، بدان عمل کردند و کسی در سامرا آسیب ندید، در حالی که از غیر شیعه روزانه بسیاری می مردند.۴

ما هم بیاییم به فقهای عظام اقتدا کرده و این سفارش شده امام الفقهاء حضرت حجه بن الحسن (علیه السلام) که مایه خشنودی فاطمه زهرا (علیها السلام) است را قرائت کنیم.

فَأَسْالُ الله … أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ‏ ثَارِکَ‏ مَعَ‏ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى الله عَلَیْهِ وَ آلِه‏

—————————————-

۱- مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏۲، ص ۷۸۱

۲- اسرار عاشورا تألیف سید محمد نجفی یزدی

۳- یادنامه شهید قدوسی، ص ۶۷

۴- الکلام یجر الکلام، ج۱، ص ۵۴، این قضیه را شهید دستغیب در کتاب داستانهای شگفت نیز آورده لکن با آنچه که در متن آمده تفاوتهایی دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.