ونوس در کنار ماه خواهد درخشید

۲۰م دیماه ،

سعید حسین مردی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با

گفت: سیاره ونوس یا زهره بعد از ماه پر نور ترین جرم کهکشانی در آسمان شب زمین است و داغ ترین سیاره منظومه شمسی محسوب می گردد.

وی افزود: ماه نیز تنها قمر زمین است که در مداری بیضوی شکل به دور زمین درحال چرخش می باشد و قطری حدود یک چهارم قطر زمین را به خود اختصاص داده به همین سبب پنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی در میان ۱۷۳ قمر موجود در سامانه خورشیدی محسوب می گردد.

حسین مردی اظهار داشت : سیاره زهره دارای یک جو غلیظ و ضخیم است که این جو سبب شده تا هم رصد سطح آن دشوار شود و هم دمای آن افزایش چشمگیری داشته باشد. در اطراف زهره هیچ قمری در حال چرخش نیست وچگالی آن، نزدیک به ۹۵ درصد چگالی زمین است. 

وی صورت فلکی قوس یا کمان را موجودی نیمی انسان ٬نیمی بز و یا حیوانی با بالاتنه انسان و پایین تنه اسب معرفی کرد و تصریح کرد: این صورت فلکی در آسمان صبح گاهی زمستان در قسمت شرقی آسمان قرار دارد که ستاره اصلی آن اپسیلون قوس یا معروف به کمان جنوبی است می باشد.

حسین مردی تاکید کرد: این ستاره دارای قطری حدود ۹/۱ درجه است که در فاصله ۸۵ سال نوری از زمین قرار گرفته و نزدیکترین ستاره این صورت فلکی به زمین  ۶۸/۹ سال نوری از زمین فاصله دارد.

وی عنوان کرد: صبحگاه روز پنجشنبه بیست و یکم ساعت ۶:۳۰ بامداد یگانه قمر زمین ماه با قدر۴۲/۹- و زهره با قدر ۹/۳- در صورت فلکی قوس با هم مقارنه خواهند داشت و منظره ی بسیار زیبایی را در آسمان رقم می زنند.

  حسیم مردی خاطرنشان کرد:علاقه مندان می توانید این پدیده را در افق جنوب شرقی آسمان تهران در ارتفاع ۵۲/۱۲ و ۱/۹ درجه رصد کرده و از این واقعه نجومی لذت ببرند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.