ویتامینی که در پیشگیری از سرطان مفید است

اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف ویتامین d در پیشگیری از ابتلا به سرطان و دیابت نقش بسزایی دارد.

تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ویتامین d جز یکی از ریز مغذی هایی است که مهمترین منبع آن پرتو فرابنفش نور خورشیداست مواجه با نور مستقیم خورشید به هنگام ظهر به مدت کافی و بدون واسطه یعنی نبود شیشه و حفاظ یا مصرف نکردن کرم ضد آفتاب در جذب ویتامین d مفید است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کمبود و عدم وجود ویتامین d در ایران و جهان فراگیر شده خاطرنشان کرد: محدود بودن منابع غذایی ویتامین d در سفره های غذایی سبب بروز بیماری های مختلفی شده که مصرف ماهی چرب، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ، کره تا حدی این کمبود را جبران میکند.

نیستانی در خصوص اینکه ویتامین d جزو نیازهای ضروری و واجب کل بدن است افزود: وجود ویتامین d در تنظیم املاح استخوانی و کلیسم در گردش خون، کارکرد ماهیچه، حالات روحی و روانی، کارکرد قلبی و عروقی، کارکرد لوزالمعده، پانکراس،‌تنظیم قند خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان تاثیرگذار است.

وی گفت: ویتامین d در حوزه بیماری قند در پیشگیری از ابتلا به قند خون و تنظیم قند خون و پیشگیری از عوارض درازمدت قند خون و گرفتگی قلبی و عروقی حائز اهمیت است.

نیستانی تصریح کرد: خیلی از اشخاص تصور می کنند که زندگی در ایران ،تهران و شهرستان های کویری مثل یزد و کرمان که از آفتاب زیادی برخوردار است کمتر کمبود ویتامین d دیده می شود که زندگی کارمندی و مسائل زیست محیطی مانع از جذب این ویتامین شده و کمبود شایعتر است.

وی گفت :التهاب موثر با اشاره به اینکه مصرف ویتامین d به مقدار کافی در کنترل قند خون و کاهش شیوع کمبود ویتامین d در کشور بسیار بالاست.

بنابراین باید به فکر این بود که جامعه را از این نظر تحت پوشش قرار دهیم و متوجه باشیم که مواد غذایی را به چه فرمی و به چه مقدار غنی سازی می کنیم که منجر به محافظت اشخاص در برابر کمبود شده و ایجاد مسمومیت نکند.

نیستانی در خصوص اینکه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و منابع غذایی کشور است یک دهه است که روی غنی سازی مواد غذایی با ویتامین d و تاثیر ان بر دیابت کار میکند افزود: فراورده های ویتامین d در ایران کمتر در دسترس است ابزار دیابتی زیر نظر پزشک می توانند با اصلاح شیوه زندگی مکمل های ویتامین d را مصرف کنند و عمر طولانی داشته باشند و از ابتلا به دیابت جلوگیری کنند البته باید بدانیم که مصرف ویتامین d به تنهای جای درمان اصلی دیابت را نمی گیرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.