ویژگی‌های نکسوس ۷

جام جم آنلاین: پس از چند ماه نشر و تکذیب اخبار درباره نکسوس ۷ دیگر می‌دانیم باید منتظر چه چیزی به عنوان اولین تبلت گوگل باشیم.

آیا این تبلت ارزش حدود ۲۰۰ دلار را که باید بابتش پرداخت، دارد؟ در این نوشتار به بررسی این تبلت قبل از عرضه رسمی آن در بازار می‌پردازیم.

باید توجه داشته باشید این تحقیق مربوط به پیش از ارائه نکسوس ۷ است؛ زمانی که سخت‌افزارها نهایی شده‌ است، اما نرم‌افزارها هنوز نه.

اولین تبلت گوگل

این یک تبلت همه‌کاره است و قیمت ۲۰۰ دلار برای آن چندان زیاد نخواهد بود. علاوه بر این، اولین تبلت گوگل است (گرچه سخت‌افزار آن توسط ایسوس ساخته شده است).

این نکسوس است؛ یعنی این تبلت یک اجراکننده استاندارد آخرین نسخه اندروید یا همان اندروید ۴٫۱ معروف به آبنبات پاستیلی(Jelly Bean) است.

این تبلت شبیه کیندل فایر ـ آتش افروخته (Kindle Fire) ـ آمازون است، البته اگر کیندل فایر یک تبلت بدون عیب و نقص بود. همچنین می‌توان گفت این تبلت شبیه آیپد هم هست، اگر قیمت آیپد نصف می‌شد و اندروید را هم اجرا می‌کرد.

ویژگی‌های نکسوس ۷

اجازه بدهید ابتدا از بدنه شروع کنیم، یک صفحه هفت اینچی برای افرادی که یک تبلت بسیار راحت برای حمل می‌خواهند بسیار مناسب است.

تعادلش نیز بسیار عالی است، بخصوص در مواقعی که مجبورید از آن با یک دست استفاده کنید. وزنش کمتر از کیندل فایر است (۳۴۰ گرم در مقایسه با ۴۱۵ گرم). پوشش پشت آن حس فوق‌العاده‌ای دارد، تقریبا شبیه چرم فشرده، نرم و صاف است.

با شیشه ضد خش برای نمایشگر و آلومینیوم سختی که در لبه‌ها وجود دارد، همه چیز بسیار محکم به نظر می‌رسد. تنها کلیدهای خارجی، یکی کلید روشن کردن و دیگری غلتک تنظیم صداست. هدست و میکروفن با پورت یو‌اس‌بی هم هست و چهار نقطه رسانا برای اتصال لوازم جانبی.

بهتر است کار با نکسوس ۷ را شروع کنیم. تبلت نکسوس ۷ فوق‌العاده سریع است. نکسوس دارای یک پردازنده چهار هسته‌ای تگرا ۳ و RAM یک گیگابایتی است و Jelly Bean را به عنوان سیستم‌عامل اجرا می‌کند. این به معنای آن است که این یک تجربه شفاف‌ و راحت‌تر در استفاده از دستگاه‌های اندروید خواهد بود.

در واقع هیچ تاخیر و بی‌ثباتی در اجرای سیستم‌عامل آن وجود ندارد. سیستم‌عامل جیلی بین می‌تواند یک ارتقای افزایشی سیستم‌عامل بستنی حصیری اندروید باشد، اما همه این چیزهای کوچک اضافه شده‌ است تا کاربران تجربه بهتر وبرتری داشته باشند.

پیشخوان اطلاع‌رسانی(notification panel) به طور وسیع اطلاعات را نمایش می‌دهد. درحال حاضر، شما در قسمت پایینی صفحه اصلی‌تان (homescreen) هفت آیکون قابل تنظیم دارید.

هنگامی که شما آیکون یا ویجتی را روی صفحه اصلی می‌کشید، بخش‌‌هایی که روی صفحه‌نمایش قرار دارد خود را در اطراف آنها، آیکون یا ویجت مرتب می‌کند. تابع جستجو نیز از گراف دانش گوگل استفاده می‌کند که بسیار عالی است.

جیلی بین (Jelly Bean) همراه تعدادی نرم‌افزار جدید ارائه شده که از جمله «اینک گوگل» (Google Now) است. اینک گوگل به طور اساسی یک سازمان دهنده با یک مغز یادگیرنده است که می‌تواند درباره آنچه شما بیشتر از آن استفاده می‌کنید، بیاموزد. همچنین نکسوس ۷ یک تراشه NFC دارد که انتقال تصاویر و رسانه‌ها را ممکن می‌سازد.

مزایا

نکسوس ۷ سریع، راحت، قابل حمل و ارزان است. این تبلت از فناوری (In-Plane Switching (IPS برای صفحه ‌نمایشگر خود استفاده می‌کند تا صفحه ‌نمایشگری درخشان‌تر و رنگارنگ‌تری ارائه کند.

صفحه ‌نمایشگر ۸۰۰ ×۱۲۸۰ این تبلت نسبت به دو نسخه اول آیپد دارای تراکم نقاط (رزولوشن) بیشتری است (۲۱۶ پیکسل در اینچ در مقایسه با ۱۳۲ پیکسل در اینچ)، گرچه این میزان از تعداد نقاط در صفحه‌ نمایشگر جدید آیپد که دارای ۲۶۴پیکسل در اینچ بوده، کمتر است.

فیلم‌ها و بازی‌ها در این تبلت فوق‌العاده خواهد بود. صحبت درباره بازی است؛ یکی از چیز‌هایی که نکسوس ۷ برای آن ساخته شده است.

برخی اصلاحاتی که در سیستم‌عامل جیلی بین اندروید صورت گرفته، بسیار زیرکانه و فوق‌العاده است. افزایش و تقویت سرعت آن کاملا برجسته است. نرم‌افزارهای جدید موجود در گوگل هم خارق‌العاده‌اند.

برای مثال برنامه Play Magazines یک تجربه بصری و جذاب را به شما ارائه می‌کند. با این برنامه شما می‌توانید صفحات مختلف را ورق بزنید، با سر انگشتانتان میان صفحات جستجو کنید یا حتی یک مقاله بنویسید.

در حال حاضر Play Books دارای واسط کاربری زیباست، به همان اندازه واسط کاربری برای فیلم‌ها هم جالب است. همه اینها با هم در کتابخانه من (MyLibrary) پیش روی شماست.

در نسخه جدید نقشه گوگل (Google Maps)، نگاه کردن به نمای یک خیابان هنگام جهت‌یابی واقعا عجیب است و حسی از آینده به شما می‌دهد.

اندازه هفت اینچی این تبلت به مقدار کافی برای جا دادن آن در یک جیب، کوچک است. شاید شما دلتان نخواهد نکسوس را برای تمام روز در جیب‌تان قرار دهید، اما نکسوس انتخاب مناسبی برای شماست. می‌توانید آن را براحتی در جیب ژاکت‌تان یا کیف پول‌تان جا دهید.

همچنین این تبلت دارای یک دوربین در قسمت جلوست که امکان گفت‌وگوی تصویری را به شما می‌دهد. طول عمر شارژ باتری آن هم بیش از ۹ ساعت است. حتی اگر از آن زیاد کار بکشید، نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

معایب

بزرگ‌ترین عیب نکسوس ۷ این است که هیچ شکافی برای قرار دادن حافظه جانبی ندارد.

در حال حاضر نسخه هشت گیگابایتی با قیمت ۲۰۰ دلار و ۱۶ گیگا بایتی با قیمت ۲۵۰ دلار ارائه شده است.

این موضوع برای دستگاهی که جهت پخش تصاویر HD و بازی‌های با کارایی بالا طراحی شده، یک نقص مهم است (گرچه شما می‌توانید از پورت میکرو یو‌اس‌بی آن استفاده کنید).

عیب دیگر این تبلت در قسمت سخت‌افزاری آن است. این دستگاه فقط یک بلندگو دارد که در قسمت پایینی دستگاه تعبیه شده است.

شاید این موضوع در حالتی که شما به طور معمول از تبلت استفاده می‌کنید چندان ناراحت‌کننده به نظر نرسد، اما هنگام دیدن فیلم یا انجام بازی به صورت landscape صدا تنها از سمت راست می‌آید که مطمئنا چندان خوشایند نخواهد بود.

نکسوس از یو‌اس‌بی برای اتصالات HDMI پشتیبانی نمی‌کند که این موضوعی ناخوشایند است؛ زیرا کاربر یک راه ساده برای پخش صوت و تصویر روی تلویزیون را از دست می‌دهد.

همان‌طور که در بالا اشاره شد این تبلت شیشه ضدخش دارد؛ اما متاسفانه این دستگاه از شیشه گوریل (Gorilla Glass ـ نوعی شیشه نازک بسیار مقاوم و با کیفیت بالا) استفاده نمی‌کند.

در مورد نرم‌افزار، واقعیت این است که جیلی بین هنوز باگ‌هایی دارد. در این سیستم چرخش خودکار صفحه‌نمایش به صورت پیش‌فرض قفل شده است.

نکسوس ۷ اولین تبلت ساخت گوگل است. شاید این دستگاه کاستی‌ها و معایبی داشته باشد، اما نباید مزیت‌های آن را فراموش کرد. مطمئنا شرکت گوگل به تلاش خود برای ارائه نسخه‌های جدیدتر با کارایی بیشتر ادامه خواهد داد. (جام جم – ضمیمه کلیک)

مطهره وجیهی

منبع: gizmodo.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.